اجرای حکم اعدام چهار زندانی به اتهام توزیع مشروبات الکلی مسموم در کرج

ندامتگاه مرکزی کرج

حکم اعدام چهار زندانی به اتهام تهیه و توزیع مشروبات الکلی مسموم در کرج، صبح روز چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ در زندان مرکزی کرج به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حکم اعدام چهار زندانی که به اتهام “تهیه و توزیع مشروبات الکلی مسموم” در کرج به جرم “افساد فی الارض” محکوم شده بودند، صبح روز چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ در زندان مرکزی کرج (ندامتگاه) اجرا شد.

این زندانیان به اتهام توزیع الکل صنعتی متانول که منجر به فوت ۱۷ نفر و مسمومیت ۱۹۱ نفر شده بود، به مجازات اعدام محکوم شده بودند.

این چهار نفر متهم به “جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد از طریق توزیع مواد سمی خطرناک” شناخته شده و به همین دلیل با حکم اعدام مواجه شدند. گفته شده است که هویت این افراد در این گزارش اعلام نشده است.

این پرونده شامل ۱۱ متهم بود که چهار نفر به عنوان متهمان اصلی به دلیل اطلاع از مسموم بودن الکل‌ها به اعدام محکوم شدند. هفت متهم دیگر که از این موضوع اطلاعی نداشتند، به ۲۹ سال زندان محکوم شدند.

اتهام “افساد فی الارض” به دلیل گستردگی و ابهام تعریف آن، برای طیف وسیعی از جرایم استفاده می‌شود. در این پرونده نیز اتهام این چهار نفر در قالب افساد فی الارض مطرح شده است.

بر اساس آمارهای سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۳۹ نفر با اتهامات محاربه و افساد فی الارض در ایران اعدام شده‌اند. این اتهامات معمولا در پرونده‌های مربوط به جرایم گسترده اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اعمال می‌شوند.

از جمله افرادی که با این اتهامات اعدام شده‌اند، می‌توان به وابستگان گروه‌های مخالف کردی، اقلیت‌های مذهبی و افرادی که در جریان سیاست‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی در ایران دستگیر شده‌اند، اشاره کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید