بازداشت امام جمعه و یکی از معتمدین معترض به استخراج طلا در تفتان

حاجی نظر تمندانی و مولوی داوود تمندانی

در پی تجمع مسالمت‌آمیز اهالی شهرستان تفتان علیه استخراج معادن طلا، نیروهای امنیتی امام جمعه و یکی از معتمدین محلی را در تاریخ ۱ آبان ۱۴۰۳ بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شامگاه سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳، در جریان یک تجمع مسالمت‌آمیز در شهرستان تفتان، نیروهای اداره اطلاعات با یورش به روستای کوته، مولوی داوود تمندانی، امام جمعه منطقه و حاجی نظر تمندانی، یکی از معتمدین محلی، را بازداشت کردند.

این افراد که به اعتراضات علیه استخراج معدن طلای منطقه پیوسته بودند، پس از دستگیری به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

هویت امام جمعه و معتمد بازداشت‌شده، مولوی داوود تمندانی، فرزند شاه محمد، امام جمعه و مدیر مدرسه دینی روستای کوته و حاجی نظر تمندانی، فرزند جوانمرد، هر دو از اهالی همین روستا هستند.

طبق گفته منابع محلی، نیروهای اداره اطلاعات در ساعت‌های پایانی روز، بدون ارائه حکم قضایی به روستای کوته یورش بردند و این دو نفر را بازداشت کردند. این اقدام در پی تجمعی صورت گرفت که به منظور اعتراض به استخراج معادن طلا و تخریب محیط زیست در منطقه برگزار شده بود.

همچنین گزارش‌هایی از بازداشت کریم‌بخش کردی‌تمندانی، فعال اجتماعی و محیط زیست، در همان روز منتشر شده است. وی در جریان یک تجمع اعتراضی در شهرستان تفتان، پس از ایراد سخنرانی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

لازم به ذکر است که کریم‌بخش کردی‌تمندانی از فعالان حوزه محیط زیست است که در سال ۱۴۰۱ کارزاری با عنوان “نجات طبیعت تفتان” برای مقابله با آسیب‌های استخراج معادن و بهره‌برداری از طبیعت منطقه راه‌اندازی کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل