اجرای حکم اعدام شش زندانی در زندان مرکزی تبریز

اعدام

حکم اعدام پنج مرد و یک زن در روزهای شنبه و یک‌شنبه در زندان مرکزی تبریز به اتهامات مرتبط با مواد مخدر و قتل عمد اجرا شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز شنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۳، حکم اعدام دو زندانی مرد به نام‌های بهزاد غفاری (۴۰ ساله) و جواد ابراهیمی (۳۵ ساله) در زندان مرکزی تبریز اجرا شد. این دو نفر در یک پرونده مشترک به اتهام «مواد مخدر» محکوم به اعدام شده بودند.

روز یک‌شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳ نیز حکم اعدام سه مرد و یک زن در همین زندان به اجرا درآمد. هویت زن اعدام شده به نام فیروزی (نام کوچک نامشخص) تأیید شده که به اتهام «قتل عمد» همسرش به اعدام محکوم شده بود.

همچنین دو مرد دیگر به نام‌های حسن یوسفی و سیامک مولایی (۴۵ ساله) نیز در پرونده‌ای مشترک به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند.

محمدامین نورافکن (۳۸ ساله)، چهارمین زندانی اعدام شده در روز یک‌شنبه بود که به اتهام «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

یک منبع مطلع درباره این اعدام‌ها به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «بهزاد غفاری و جواد ابراهیمی اهل تبریز بودند و از سه سال پیش به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت و محکوم به اعدام شدند.»

این منبع افزود: «حسن یوسفی و سیامک مولایی از چهار سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به قصاص محکوم شدند. محمدامین نورافکن پدر یک فرزند بود و از دو سال پیش به اتهام مواد مخدر بازداشت شده بود.»

تا زمان تنظیم این گزارش، اعدام این شش زندانی از سوی رسانه‌های رسمی داخل ایران اعلام نشده است.

آمار اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و در سال ۲۰۲۳، ۴۷۱ نفر با این اتهام اعدام شده‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۲۲، افزایش ۸۴ درصدی داشته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل