اجرای حکم اعدام ۱۰ زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

اجرای حکم اعدام ۱۰ زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

طی روزهای چهارشنبه ۹ مهر و یک‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳، حکم اعدام ۱۰ زندانی در زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد) به اجرا درآمد. این زندانیان با اتهام «قتل عمد» و اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به قصاص نفس و اعدام محکوم شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۹ مهر ماه، حکم اعدام چهار مرد با اتهامات مرتبط با «مواد مخدر» اجرا شد. هویت دو تن از این زندانیان، سجاد جعفری و نعمت ششبلوکی، احراز شده است.

هویت دو زندانی دیگر همچنان در حال بررسی است. این افراد از زندان پیربنو شیراز به سلول انفرادی در زندان عادل‌آباد منتقل شده بودند.

همچنین صبح روز یک‌شنبه ۲۲ مهر ماه، شش مرد دیگر در زندان عادل‌آباد اعدام شدند. سه نفر از این زندانیان، فرهاد سلیمی، علی شیروانی و عزت حیدری، با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند. این افراد از بندهای ۱۰ و ۱۱ زندان برای اجرای حکم به پای چوبه دار منتقل شدند.

سه زندانی دیگر که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، کاظم سعدی‌پور، رضا نامداری و حسین حیدری هستند. آن‌ها نیز از زندان پیربنو شیراز برای اجرای حکم به زندان عادل‌آباد منتقل شده بودند.

براساس اظهارات یک منبع مطلع، فرهاد سلیمی از سال ۱۳۹۸ به اتهام قتل عمد بازداشت و به قصاص محکوم شده بود. علی شیروانی و عزت حیدری نیز به دلایل مشابه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بازداشت و به قصاص نفس محکوم شدند.

این منبع همچنین بیان کرد که کاظم سعدی‌پور و رضا نامداری در یک پرونده مشترک به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شدند و حسین حیدری نیز از چهار سال پیش با اتهام مشابه بازداشت شده بود.

اعدام این ۱۰ زندانی تا زمان تنظیم این خبر توسط رسانه‌های داخلی ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چهار سال گذشته، اعدام زندانیان با اتهامات مرتبط با مواد مخدر افزایش چشمگیری داشته است. در سال ۲۰۲۳ تعداد اعدام‌ها در مقایسه با سال ۲۰۲۲ که ۲۵۶ نفر اعدام شده بودند، با ۸۴ درصد افزایش به ۴۷۱ نفر رسید.

سازمان حقوق بشر ایران.

تصویر زیر متعلق به علی شیروانی است:

تصویر زیر آگهی ترحیم علی شیروانی است:

تصویر زیر متعلق به فرهاد سلیمی است:

تصویر زیر متعلق به حسن حیدری است:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید