آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت ( ۱۳ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۳)

آزادی بیان در ایران
کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۳ تا ۲۹ شهریور ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۱۳ مهر

ــ ژینا مدرس گرجی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل دسته و گروه غیرقانونی» در دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به ۲۸ ماه حبس محکوم شد.

ــ مصطفی نعمتی، روزنامه‌نگار، که به اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به ۴۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده است، برای اجرای حکم به دادسرای اوین احضار شد.

ــ مهنوش مختاری، شهروند بهایی ساکن بیرجند، پس از تفتیش خانه‌اش توسط نیروهای امنیتی و ضبط تلفن همراه به اداره‌ی اطلاعات این شهرستان احضار و بازجویی شد.

ــ مسعود جامعی، شهروند ساکن اهواز، که ۱۵ ماه پیش به اتهام‌هایی چون‌ «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» بازداشت شده هم‌چنان بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز به سر می‌برد و با وجود ابتلا به سرطان و بیماری‌های متعدد دیگر از رسیدگی تخصصی پزشکی محروم بوده است.

شنبه ۱۴ مهر

ــ اسماعیل عبدی، عضو هیئت مدیره‌ی کانون صنفی معلمان تهران، به دلایلی چون «شرکت در تحصن و تظاهرات غیرقانونی» و «سرپرستی اعتراضات کشوری معلمان» با رأی هیئت تخلفات اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران بازخرید و از کار اخراج شد.

ــ سمیه اخترشمار، معلم اهل مریوان، به دلایلی چون «عضویت در انجمن صنفی معلمان»، «انتشار مطالب در فضای مجازی» و «نام بردن از فعالان صنفی در سؤالات امتحانی» به حکم هیئت تجدیدنظر وزارت آموزش و پرورش اخراج شد.

ــ دومین جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات وریشه مرادی، متهم سیاسی محبوس در زندان اوین، در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد بی‌آن‌که به وکلای مدافع متهم اجازه‌ی دفاع از موکل خود داده شود.

یکشنبه ۱۵ مهر

ــ مهدی معرف، معلم، با رأی هیئت رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش استان البرز به اتهام «انتشار متن و فیلم و عکس در فضای مجازی جهت تشویش اذهان عمومی» مجبور به بازخرید از خدمت شد.

ــ درخواست اعاده دادرسی ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری محبوس در زندان اوین، در دیوان عالی کشور رد شد. او از دو ماه پیش از رسیدگی تخصصی پزشکی و ملاقات با خانواده نیز محروم شده است.

ــ محمدحسین محبی‌زاده، شهروند اهل جوین، به اتهام‌هایی چون «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب این شهرستان به ۲۲ ماه و ۱۷روز حبس تعزیری محکوم شد.

دوشنبه ۱۶ مهر

ــ دادستانی تهران علیه زینب موسوی، کمدین، به دلیل «انتشار مطالبی در فضای مجازی در راستای خدشه به امنیت روانی جامعه» اعلام جرم کرد.

ــ مطهره گونه‌ای، دانشجوی تعلیقی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به دلیل «انتشار مطالبی در فضای مجازی» بازداشت و به زندان منتقل شد.

ــ محمدرضا خلیلی، فعال مدنی اهل خلخال، به اتهام «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد بر هم زدن امنیت کشور» در دادگاه رشت به یک سال حبس محکوم شد.

ــ داوود آذرنوش، از اعضای انتظامات مسجد مکی زاهدان، به اداره‌ی اطلاعات این شهر احضار و بازجویی شد.

سه‌شنبه ۱۷ مهر

ــ محمد پارسی، سردبیر نشریه‌ی ادبی کندو، در پی انتشار مطلبی در خصوص رویدادهای نظامی اخیر در منطقه با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه‌ی نهم دادسرای فرهنگ و رسانه‌ای تهران احضار شد.

ــ سخی مزارزهی، از اعضای انتظامات مسجد مکی زاهدان، به اداره‌ی اطلاعات این شهر احضار و بازجویی شد.

ــ رضا عرب‌پور، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سال ۱۴۰۱ در ایذه، در دادگاه انقلاب اهواز به اتهام «معاونت در محاربه» به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

چهارشنبه ۱۸ مهر

ــ محمد احمدی، پژوهش‌گر و فعال رسانه‌ای، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

ــ حسین جعفریان، خبرنگار صداوسیمای عجب‌شیر (آذربایجان شرقی)، به اتهام «نشر اکاذیب از طریق سامانه‌های رایانه‌ای» در دادگاه کیفری این شهرستان به ۱۳ ماه و ۱۶ روز زندان محکوم شد.

ــ زرتشت احمدی‌راغب، فعال سیاسی محبوس در زندان قزل‌حصار کرج، در اعتراض به حکم یک سال زندان و ۲ سال تبعید بابت پرونده‌ای که در دوران حبس برای او گشوده‌اند، از ۱۰روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

ــ ادریس کارساز، شهروند اهل اشنویه، به اتهام «عضویت و همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام» به ۳ سال حبس محکوم شد.

پنجشنبه ۱۹ مهر

ــ پرهام پروری، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ که دوران تبعید خود را در زندان ایرانشهر سپری می‌کند، به دست چند زندانی اجیرشده ضرب و شتم شد. او بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرایم در بند زندانیان خطرناک محبوس شده و از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده نیز محروم است.

ــ بیست‌ودو تن از زنان زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان اوین با امضای نامه‌ای خواستار توقف « اذیت و آزار جنسی» شدند که به بهانه‌ی بازرسی‌های بدنی غیرمتعارف صورت می‌گیرد و تأکید کردند که در صورت بی‌توجهی مسئولان زندان دست به اعتراض می‌زنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل