نقض حکم اعدام شریفه محمدی در دیوان عالی کشور

شریفه محمدی

حکم اعدام شریفه محمدی، فعال کارگری زندانی، توسط دیوان عالی کشور نقض شد و برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض ارجاع گردید.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دیوان عالی کشور با بررسی مجدد پرونده شریفه محمدی، فعال کارگری محبوس در زندان لاکان رشت، حکم اعدام وی را نقض و دستور رسیدگی مجدد به آن را صادر کرد. این پرونده به شعبه‌ای هم‌عرض برای بازبینی ارسال شد.

امیر رئیسیان، وکیل مدافع شریفه محمدی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور حکم اعدام موکلش را لغو کرده است. پرونده این فعال کارگری برای بررسی دوباره به یک شعبه هم‌عرض ارجاع شده است.

در ۱۴ تیر ۱۴۰۳، شعبه اول دادگاه انقلاب رشت، شریفه محمدی را به اتهام “بغی” به اعدام محکوم کرده بود. این حکم اعدام واکنش‌های بسیاری را در میان فعالان حقوق بشری و کارگری برانگیخت.

جلسه دادگاه بررسی اتهامات علیه شریفه محمدی در ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد. وی به اتهام تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و بغی به دلیل عضویت در یکی از گروه‌های اپوزیسیون محاکمه شده بود.

شریفه محمدی در ۱۴ آذر ۱۴۰۲ توسط مأموران اداره اطلاعات در منزل شخصی خود دستگیر و در ۹ دی ۱۴۰۲ از زندان لاکان رشت به زندان سنندج منتقل شد. وی پس از مدتی به زندان لاکان بازگردانده شد.

پیش‌تر، در شعبه چهارم بازپرسی دادسرای رشت به ریاست بازپرس رجبی، شریفه محمدی به اتهام تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و بغی تفهیم اتهام شده بود.

یک منبع نزدیک به خانواده شریفه محمدی به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گزارش داده بود که وی تا سال ۱۳۹۲ عضو انجمن تشکل‌های کارگری بوده و هیچ ارتباطی با گروه کومله نداشته است، اتهامی که مبنای حکم “بغی” قرار گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل