ادامه حبس مریم اکبری منفرد پس از پایان محکومیت ۱۵ ساله

مریم اکبری منفرد

مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی، پس از پایان محکومیت ۱۵ ساله خود، با آغاز دوره محکومیت جدید دو ساله همچنان در زندان باقی خواهد ماند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳، آخرین روز دوران محکومیت ۱۵ ساله مریم اکبری منفرد بود، اما به دلیل آغاز اجرای محکومیت دو ساله جدید، وی همچنان در زندان باقی خواهد ماند. این زندانی سیاسی که یکی از قدیمی‌ترین زنان زندانی سیاسی در ایران است، دوران حبس خود را از سال ۱۳۸۸ آغاز کرده بود.

محکومیت جدید خانم اکبری منفرد که به دو سال حبس اضافه شده، به اجرای احکام ارسال و اجرایی شده است. این حکم بدون ارائه مستندات در دادگاه صادر شده و بر اساس قانون، محل اجرای آن باید در تهران باشد.

حسین تاج، وکیل مدافع خانم اکبری منفرد، در این خصوص توضیح داده که علی‌رغم پایان یافتن ۱۵ سال حبس بدون مرخصی و علیرغم اینکه چندین پرونده قبلی وی به صدور حکم برائت منجر شد، آخرین پرونده او به محکومیت دو ساله منجر شد.

مریم اکبری منفرد در تاریخ دهم دی‌ماه ۱۳۸۸ و پس از حوادث عاشورای ۸۸ دستگیر شد و در خرداد ۱۳۸۹ توسط دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران” به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹، این زندانی سیاسی از زندان اوین به زندان سمنان تبعید شد. او در این زندان بدون رعایت اصل تفکیک جرائم و بدون دسترسی به امکانات بهداشتی در بند عمومی نگهداری می‌شود.

در تیرماه سال ۱۴۰۲، خانم اکبری منفرد با تشکیل دو پرونده جدید در دادسراهای اوین و سمنان مواجه شد. طبق اعلام وکیل وی، این پرونده‌ها منجر به صدور حکم دو سال حبس جدید علیه وی شده است.

خانواده مریم اکبری منفرد نیز از قربانیان سرکوب‌های سیاسی در دهه ۱۳۶۰ هستند. دو برادر وی در سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۳ به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران اعدام شدند. همچنین برادر کوچکتر و خواهرش در تابستان ۱۳۶۷ در جریان موج اعدام‌های زندانیان سیاسی، اعدام شدند.

مریم اکبری منفرد مادر سه دختر است و پس از زینب جلالیان، دومین زن قدیمی زندانی سیاسی در ایران به شمار می‌آید.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل