اجرای حکم اعدام مهدی براهویی، کودک مجرم بلوچ، در زندان زاهدان

مهدی براهویی

سحرگاه چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳، حکم اعدام مهدی براهویی، کودک مجرم بلوچ که به اتهام قتل محکوم شده بود، در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد. مهدی در زمان بازداشت ۱۷ سال داشت و به قصاص (اعدام) محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، هویت این فرد “مهدی براهویی”، ۲۱ ساله و اهل خاش، توسط منابع حقوق بشری تأیید شده است. او در سال ۱۳۹۸ در یک نزاع دسته‌جمعی به اتهام قتل بازداشت و به کانون اصلاح و تربیت زاهدان منتقل شد.

مهدی پس از گذراندن حدود دو سال در کانون اصلاح و تربیت به زندان مرکزی زاهدان منتقل شد و توسط دادگاه ویژه اطفال سیستان و بلوچستان به اعدام محکوم شد. وی در روز ۱۵ مهر ۱۴۰۳ به سلول انفرادی جهت اجرای حکم منتقل شد.

منابع مطلع اعلام کرده‌اند که این قتل در یک نزاع دسته‌جمعی و به صورت غیرعمد با استفاده از سلاح سرد رخ داده است. خانواده مهدی نیز پیش از اجرای حکم برای آخرین ملاقات به زندان رفته‌اند.

اعدام مهدی براهویی در حالی صورت گرفته که سازمان‌های حقوق بشری به میزان بالای اعدام در میان شهروندان بلوچ اعتراض کرده‌اند.

با وجود اینکه این اقلیت تنها ۵ تا ۶ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد، آنها بالاترین میزان اعدام‌ها را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

این اعدام‌ها اغلب به اتهامات مرتبط با مواد مخدر صورت می‌گیرد و بسیاری از این افراد از اقشار ضعیف جامعه هستند که تأمین معیشت خانواده‌های پرجمعیت خود را بر عهده داشته‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل