جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۷ متهم سیاسی برگزار شد

وحید بنی عامریان، پویا قبادی، بابک علیپور، ابوالحسن منتظر،

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وحید بنی عامریان، پویا قبادی، سیدمحمد تقوی، ابوالحسن منتظر، اکبر دانشفر، بابک علیپور و مجتبی تقوی، متهمان سیاسی در پرونده‌ای مشترک، روز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در این جلسه، متهمان به همراه وکلای خود به دفاع از خود پرداختند و اتهامات مطروحه علیه خود را رد کردند.

طبق گزارش‌ها، این جلسه به مدت دو ساعت به طول انجامید و در خلال آن، متهمان اعلام کردند که در زمان دستگیری توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و در طول دوران بازداشت در بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ وزارت اطلاعات از آزار و اذیت روحی و فیزیکی رنج برده‌اند.

این متهمان در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران تفهیم اتهام شدند. وحید بنی عامریان، پویا قبادی، ابوالحسن منتظر، سیدمحمد تقوی، اکبر دانشفر و بابک علیپور به اتهام عضویت در گروه‌های مخالف نظام به “بغی” متهم شدند. همچنین مجتبی تقوی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام تفهیم اتهام شد.

وحید بنی عامریان و ابوالحسن منتظر در دی ماه سال گذشته و بابک علیپور در پاییز ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. در تاریخ ۴ اسفندماه ۱۴۰۲، پویا قبادی و سیدمحمد تقوی نیز در شهرستان چالدران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان ماکو منتقل شدند، و سپس در تاریخ ۱۱ اسفندماه همان سال به زندان اوین منتقل شدند. اکبر دانشفر و مجتبی تقوی نیز پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بودند.

سیدمحمد تقوی از تاریخ ۱۱ تیرماه به دلیل دستورات قاضی ایمان افشاری به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شده و در اعتراض به این اقدام، اعتصاب غذا کرده است. او به شدت دچار کاهش وزن و در شرایط جسمی نامناسب قرار دارد.

ابوالحسن منتظر، از زندانیان سیاسی دهه ۶۰، پیشتر در سال ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و بعد از آن به پنج سال حبس محکوم شد. او پس از تحمل سه سال حبس، در فروردین ماه سال گذشته به دنبال صدور بخشنامه عفو آزاد شد.

بابک علی‌پور و برادرش روزبه علی‌پور در تاریخ ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۹۷ در بازار تره بار رشت دستگیر شدند. بابک علی‌پور در دادگاه انقلاب رشت به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در مرحله تجدیدنظر تایید شد.

او از تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۳۹۸ به زندان لاکان رشت منتقل شد و پس از دو سال حبس به صورت مشروط آزاد شد. با این حال، او دوباره به دلیل پرونده‌ای دیگر بازداشت و به دو سال حبس محکوم شد، که در بهار سال گذشته آزاد شد.

پویا قبادی، اهل شهرستان سنقر در استان کرمانشاه و فارغ‌التحصیل مهندسی برق از دانشگاه سنندج، نیز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به هجده سال زندان و تبعید به نیک‌شهر در استان سیستان و بلوچستان محکوم شد. او در بهار ۱۴۰۲ به دنبال صدور بخشنامه عفو از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

وحید بنی عامریان نیز پیشتر در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مجموع ۱۸ سال حبس و تبعید محکوم شد. او در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به دنبال صدور بخشنامه عفو از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد. سید محمد تقوی، دیگر متهم این پرونده، دارای مدرک لیسانس گرافیک از دانشگاه تهران و سابقه محکومیت دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل