اجرای حکم اعدام دو زندانی در زندان‌های گنبدکاووس و بم

غفار هیوه‌چی و حبیب‌الله محمدزهی

حکم اعدام دو زندانی در زندان‌های گنبدکاووس و بم به اتهام‌های «قتل عمد» و «مواد مخدر» در روزهای گذشته به اجرا درآمد. این احکام بدون اطلاع‌رسانی رسمی از سوی منابع داخلی انجام شده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳، حکم اعدام غفار هیوه‌چی، زندانی ۳۵ ساله ترکمن در زندان گنبدکاووس به اجرا درآمد. وی به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

غفار هیوه‌چی از طایفه ترکمن دوغنم بود و حدود ۴ سال پیش به اتهام قتل عمد بازداشت و محکوم به اعدام شد. این اعدام تا لحظه تنظیم این خبر توسط رسانه‌های داخلی یا مقامات رسمی اعلام نشده است.

در ایران، نبود درجه‌بندی برای قتل عمد باعث می‌شود هر نوع قتلی، بدون توجه به شدت یا انگیزه، به صدور حکم اعدام منجر شود.

همچنین، روز یک‌شنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳، حکم اعدام حبیب‌الله محمدزهی، زندانی ۴۵ ساله بلوچ، در زندان بم به اجرا درآمد. او به اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود.

محمدزهی، اهل شهرستان میرجاوه، سه سال پیش به دلیل حمل مواد مخدر بازداشت شد. پس از انتقال به سلول انفرادی برای اجرای حکم، وی بدون اجازه ملاقات آخر با خانواده‌اش اعدام شد.

این اعدام مخفیانه انجام شده و تا لحظه تنظیم این خبر، از سوی مقامات رسمی اعلام نشده است.

اعدام زندانیان مرتبط با جرایم مواد مخدر در ایران در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است، به طوری که در سال ۲۰۲۳ تعداد اعدام‌ها با این اتهامات ۸۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ بوده و ۴۷۱ اعدام به ثبت رسیده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید