اعدام زهرا فیضی در زندان مرکزی تبریز به اتهام قتل عمد

زهرا فیضی

زهرا فیضی، زن ۴۱ ساله اهل تبریز که به اتهام قتل عمد محکوم به قصاص نفس شده بود، صبح روز چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ در زندان مرکزی تبریز اعدام شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حکم اعدام زهرا فیضی، زن ۴۱ ساله اهل تبریز، صبح روز چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ در زندان مرکزی تبریز به اجرا درآمد. وی به اتهام قتل عمد همسرش، چهار سال پیش بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود.

یک منبع مطلع در خصوص پرونده زهرا فیضی به سازمان حقوق بشر ایران گفت که خانواده همسر زهرا فیضی برای صرف‌نظر از اجرای حکم اعدام، مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیه درخواست کرده بودند. اما خانواده زهرا موفق به تهیه این مبلغ نشدند و حکم قصاص به اجرا درآمد.

این اعدام تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های رسمی داخل ایران اعلام نشده است.

نرخ دیه در ایران در سال ۱۴۰۳ توسط قوه قضائیه یک میلیارد و دویست میلیون تومان تعیین شده است. با این حال، به دلیل عدم تعیین سقف برای مبالغ دیه، خانواده قربانیان می‌توانند مبلغی بالاتر از دیه رسمی درخواست کنند.

عدم توانایی تأمین مبالغ بالای دیه، به‌ویژه در پرونده‌های قصاص، نشان‌دهنده فشار بیشتر بر افرادی است که توانایی مالی کافی برای پرداخت دیه را ندارند و در این شرایط فقرا با مجازات اعدام مواجه می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید