مرگ یک زندانی در زندان زابل به‌دلیل عدم رسیدگی پزشکی

محمود دهمرده

محمود دهمرده، زندانی محکوم به اعدام در زندان زابل، بر اثر سکته قلبی و عدم رسیدگی پزشکی، جان خود را از دست داد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمود دهمرده، زندانی محکوم به اعدام در زندان زابل، روز گذشته (پنج شنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۳)  در اثر سکته قلبی جان باخت. او پیش‌تر از مشکلات پزشکی و نیاز به مراقبت‌های درمانی رنج می‌برد که به‌درستی مورد توجه قرار نگرفت.

محمود دهمرده عصر روز پنج شنبه در بند یک زندان زابل دچار حمله قلبی شد. پس از وقوع این حادثه، او به بیمارستان امیرالمؤمنین زابل منتقل شد، اما تلاش‌ها برای نجات او بی‌نتیجه بود و خانواده‌اش از طریق تماس تلفنی از مرگ او مطلع شدند.

محمود دهمرده مدت‌ها از بیماری دیابت رنج می‌برد و با مشکلات جسمانی مرتبط با فرورفتگی کتف چپ نیز مواجه بود. این وضعیت نیازمند رسیدگی فوری پزشکی بود، اما درخواست‌های مکرر خانواده‌اش برای انتقال او به بیمارستانی خارج از زندان با مخالفت مسئولان مواجه شد.

تأخیر در ارائه خدمات درمانی و مخالفت با انتقال وی به مراکز درمانی خارج از زندان، نهایتاً به وخامت بیشتر وضعیت جسمانی و مرگ او منجر شد. علیرغم مستندات پزشکی، او از درمان مناسب محروم ماند.

محمود دهمرده در تاریخ ۱ دی‌ماه ۱۳۹۹ به اتهام قتل توسط مأموران اداره آگاهی زاهدان بازداشت و پس از شش ماه به زندان زابل منتقل شد. او در دادگاه کیفری زابل به اعدام محکوم شده بود.

خانواده دهمرده بارها خواستار اعزام او به مراکز درمانی خارج از زندان شده بودند، اما این درخواست‌ها بی‌پاسخ ماند. بی‌توجهی مسئولین زندان به وضعیت او، در نهایت باعث از دست رفتن جانش شد.

محمود دهمرده، ۴۱ ساله، متأهل و پدر پنج فرزند بود. او اهل زابل و ساکن زاهدان بود و از ابتدای بازداشت، به دلیل وضعیت جسمانی نامناسب به رسیدگی فوری پزشکی نیاز داشت، که به آن بی‌توجهی شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل