صدور کیفرخواست و احضار حسن باقری نیا به دادسرای مشهد

حسن باقری‌نیا

پرونده حسن باقری نیا، عضو سابق هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری، با صدور کیفرخواست به شعبه ۹۰۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۹ مشهد ارجاع شد. همزمان با این اقدام، وی به این شعبه قضایی احضار شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کیفرخواست حسن باقری نیا با اتهاماتی چون “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، اهانت به مقام رهبری، اهانت به مقدسات اسلام، تحریک مردم به خشونت از طریق فضای مجازی، و نشر اکاذیب” صادر شده است.

همزمان با صدور کیفرخواست، برای او پرونده شخصیت تشکیل شده و او به منظور رسیدگی به این پرونده به شعبه قضایی مذکور احضار شده است.

تشکیل پرونده شخصیت در نظام قضایی ایران به منظور شناخت وضعیت فرد متهم، از جمله سوابق خانوادگی، روانی، اجتماعی، و شخصیتی، صورت می‌گیرد تا تصمیم‌گیری دقیق‌تر درباره حکم یا مجازات انجام شود. این فرآیند عمدتاً برای پرونده‌های نوجوانان یا متهمان به جرایم سنگین به کار می‌رود.

در مردادماه سال جاری، جلسه بازپرسی حسن باقری نیا درباره همین اتهامات در شعبه ۹۰۲ برگزار شده بود. وی پیشتر نیز با دریافت ابلاغیه‌ای به این مرجع قضایی فراخوانده شده بود.

حسن باقری نیا در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ پس از مراجعه به شعبه ۲۱۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازداشت شد و بعد از مدتی با تودیع وثیقه از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شد.

این استاد سابق دانشگاه حکیم سبزواری پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه برخوردهای قضایی را داشته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل