حکم اعدام حمید حسین‌نژاد حیدرانلو صادر شد

حمید حسین‌نژاد حیدرانلو

حمید حسین‌نژاد حیدرانلو، زندانی سیاسی کُرد اهل روستای «سگریک» از توابع شهرستان چالدران، به اعدام محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این حکم توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی «نجف‌زاده» صادر شده است. این حکم به اتهام «بغی» و به دلیل عضویت در حزب کارگران کردستان (PKK) در اواخر تیرماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

حمید حسین‌نژاد در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ در مرز چالدران توسط نیروهای مرزبانی بازداشت و پس از چند ساعت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. وی به مدت ۱۱ ماه و ۱۰ روز در این بازداشتگاه تحت شکنجه‌های شدید روحی و جسمی قرار گرفت.

این زندانی سیاسی به اجبار وادار به امضای برگه‌هایی شده که بازجویان امنیتی از قبل آماده کرده بودند. حسین‌نژاد طی مدت بازداشت تنها دو بار تماس کوتاه تلفنی با خانواده‌اش داشته و از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است.

در جریان دادرسی، وزارت اطلاعات به دلیل مخالفت با دسترسی به وکیل تعیینی، این زندانی را از حق دفاع محروم کرد و با رد دفاعیات وی، او را به اعدام محکوم کرد. حسین‌نژاد در جلسه دادگاه تمامی اتهامات را رد کرده و اعلام کرد که در زمان درگیری نیروهای مرزبانی و حزب کارگران کردستان، به همراه خانواده‌اش به ترکیه سفر کرده بود.

وزارت اطلاعات در پرونده‌سازی علیه حسین‌نژاد بدون ارائه مدرکی اعلام کرده که به دلیل کشته شدن برادر همسرش در سال ۱۳۹۴، او از نیروهای مرزبانی کینه دارد و به همین دلیل به حزب کارگران کردستان کمک کرده است. قاضی نجف‌زاده نیز بدون توجه به دفاعیات او، با استناد به «علم قاضی»، حکم اعدام را صادر کرد.

حمید حسین‌نژاد در حال حاضر در بند پذیرش ۲ زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد و به حکم دادگاه بدوی اعتراض کرده است. پرونده وی به دیوان عالی کشور جهت بازبینی ارجاع داده شده است.

حسین‌نژاد متولد ۱۳۶۴ و پدر سه فرزند است و طی سال‌های گذشته به کاسبکاری در مرز چالدران مشغول بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل