۳۵ روز بلاتکلیفی عارف شه بخش؛ ادامه روند بازداشت‌های خودسرانه در بلوچستان

عارف شه بخش

عارف شه بخش، شهروند بلوچ، از روز ۸ شهریور ۱۴۰۳ توسط نیروهای امنیتی در مسیر ایرانشهر بازداشت و به زاهدان منتقل شده است. با گذشت ۳۵ روز از زمان بازداشت، خانواده وی از وضعیت او بی‌خبر هستند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عارف شه بخش، شهروند ۲۵ ساله اهل روستای قلعه بید از توابع شهرستان زاهدان، در شامگاه روز پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ توسط نیروهای اداره اطلاعات در مسیر ایرانشهر بازداشت و به زاهدان منتقل شده است.

بر اساس گزارش‌ها، با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده این شهروند، تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد محل نگهداری و وضعیت جسمانی وی در دسترس قرار نگرفته است.

نگرانی‌ها در مورد سلامتی عارف شه بخش و احتمال شکنجه وی در بازداشتگاه، خانواده و جامعه محلی را به شدت نگران کرده است.

گفتنی است که برادر بزرگتر عارف شه بخش، حامد شه بخش، در تاریخ ۲۴ مرداد ماه سال جاری به اتهام مرتبط با مواد مخدر در زندان بم اعدام شده است. این اتفاق، فشار روانی بر خانواده شه بخش را دوچندان کرده است.

بازداشت خودسرانه، انتقال به مکان نامعلوم و محرومیت از دسترسی به وکیل و خانواده از جمله حقوقی است که در مورد عارف شه بخش نقض شده است. این وضعیت، نشان‌دهنده تداوم روند بازداشت‌های خودسرانه و نقض حقوق شهروندی در مناطق بلوچستان است.

محرومیت طولانی‌مدت از اطلاعات در مورد وضعیت بازداشت‌شدگان، یکی از شیوه‌های معمول برای اعمال فشار بر خانواده‌ها و ممانعت از پیگیری حقوقی است. این عمل، علاوه بر نقض حقوق فردی، موجب ایجاد جو رعب و وحشت در جامعه محلی می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید