اعدام کودک-مجرم در ایران؛ نقض آشکار حقوق بشر

مهدی جهانپور

سازمان حقوق بشر ایران از اعدام مهدی جهانپور، یک کودک-مجرم ۱۶ ساله، در زندان مرکزی شیراز خبر داد. این اعدام در حالی صورت گرفته است که ایران به کنوانسیون حقوق کودک و کنوانسیون حقوق مدنی و سیاسی پیوسته است که هر دو اعدام کودکان را منع می‌کنند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طبق اطلاعات جدیدی که به دست سازمان حقوق بشر ایران رسیده است، مهدی جهانپور در زمان وقوع جرم تنها ۱۶ سال داشته و در فروردین ماه ۱۳۹۸ به اتهام قتل عمد بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود.

اعدام مهدی جهانپور در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود کشورهایی است که همچنان به اعدام کودک-مجرمان ادامه می‌دهد.

این در حالی است که پیمان‌نامه حقوق کودک به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام و حبس ابد غیر قابل تخفیف نباید در مورد کودکان اعمال شود.

سازمان حقوق بشر ایران ضمن محکوم کردن این اقدام، خواستار واکنش جامعه جهانی شده است. محمود امیری‌مقدم، سخنگوی این سازمان، این اقدام را نقض جدی تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دانسته است.

این سازمان همچنین اعلام کرده است که از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون دست‌کم ۷۱ کودک-مجرم در ایران اعدام شده‌اند.

اعدام مهدی جهانپور و دو زندانی دیگر در زندان مرکزی شیراز در حالی صورت گرفته است که هیچ‌گاه از سوی منابع رسمی و یا رسانه‌های داخل کشور اعلام نشده است.

ایران با وجود امضای پیمان‌نامه حقوق کودک، با حق تحفظ «مغایر نبودن با احکام شرع و قوانین داخلی» این پیمان‌نامه را امضا کرده است.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی بار دیگر بر لزوم توقف فوری اجرای احکام اعدام برای کودکان و نوجوانان در ایران تاکید کرده و از جامعه جهانی خواسته است تا نسبت به این مسئله بی‌تفاوت نباشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل