محرومیت از حق درمان؛ مهدی حسنی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان اوین

مهدی حسنی

مهدی حسنی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان اوین، علیرغم بیماری جدی و درخواست مکرر برای دریافت درمان تخصصی، از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی لازم محروم شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مهدی حسنی، شهروند اهل شهر ری و متولد ۱۳۵۵، در تاریخ ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۱ در زنجان بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد. وی پیش از بازداشت به فعالیت در حوزه املاک مشغول بود.

در پی اتهاماتی از جمله «بغی، محاربه، افساد فی الارض، عضویت در مجاهدین، جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، مهدی حسنی در دادگاهی که تنها پنج دقیقه به طول انجامید و بدون دسترسی به وکیل انتخابی، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اعدام محکوم شد.

این حکم در حالی صادر شده است که آقای حسنی به بیماری سیاتیک مبتلا بوده و از درد شدیدی رنج می‌برد.

از مهرماه سال گذشته، پس از انتقال به بند عمومی زندان، آقای حسنی بارها درخواست رسیدگی پزشکی تخصصی و اعزام به مراکز درمانی را مطرح کرده است.

با وجود موافقت بهداری زندان، نهادهای امنیتی و دادستانی از انتقال وی به مراکز درمانی ممانعت کرده‌اند.

محرومیت مهدی حسنی از حق درمان، در حالی صورت می‌گیرد که وی به عنوان یک زندانی و به ویژه یک زندانی محکوم به اعدام، حق دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب را دارد. این اقدام در تضاد آشکار با اصول بنیادین حقوق بشر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل