زخمی شدن کولبران در نوسود بر اثر تیراندازی نیروهای مرزی

کولبر

در تاریخ دوم مهر ماه ۱۴۰۳، دست‌کم دو کولبر در نوار مرزی نوسود بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ مرزی با سلاح ساچمه‌ای زخمی شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شامگاه دوشنبه دوم مهر ماه ۱۴۰۳، در منطقه مرزی نوسود نیروهای هنگ مرزی با استفاده از سلاح ساچمه‌ای به سمت گروهی از کولبران آتش گشودند که در نتیجه آن دست‌کم دو نفر از این کولبران به شدت زخمی شدند.

کولبرانی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند از نواحی مختلف بدن از جمله کمر، پشت، ران و بازو مجروح شده‌اند. تا کنون هویت دقیق این کولبران مشخص نشده است.

کولبری شغلی است که بسیاری از مردم در مناطق مرزی به دلیل نبود فرصت‌های شغلی مناسب به آن روی می‌آورند. اما این شغل با خطرات بسیاری از جمله تیراندازی نیروهای مرزی، حوادث طبیعی و شرایط سخت کار همراه است.

تیراندازی به کولبران، که اغلب افراد کم‌درآمد و بی‌دفاعی هستند، نقض آشکار حقوق بشر و استفاده بی‌رویه از زور است. این اقدامات نه تنها منجر به رنج و درد افراد می‌شود، بلکه امنیت و آرامش جوامع مرزی را نیز به خطر می‌اندازد.

این حادثه یک نمونه بارز از خشونت سیستماتیک علیه کولبران در مناطق مرزی ایران است. متأسفانه، چنین حوادثی به صورت مکرر در مناطق مرزی کشور رخ می‌دهد و جان و سلامت بسیاری از کولبران را به خطر می‌اندازد.

برای حل مشکل کولبری، لازم است که دولت به جای استفاده از زور، به دنبال ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب در مناطق مرزی باشد و شرایط زندگی کولبران را بهبود بخشد. همچنین، باید مکانیزم‌های مؤثری برای رسیدگی به شکایات کولبران و مجازات عاملان خشونت علیه آن‌ها ایجاد شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل