آزادی الیاس کوهکن پس از ۶۲۸ روز حبس و شکنجه در زندان زاهدان

الیاس کوهکن

الیاس کوهکن، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ در زاهدان، پس از ۶۲۸ روز حبس و شکنجه، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، الیاس کوهکن، ۲۱ ساله، که در ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ به همراه برادرش بنیامین کوهکن و چند تن دیگر از دوستانش در زاهدان بازداشت شده بود، روز شنبه ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد.

این جوان در طول مدت بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات مورد شکنجه‌های شدید قرار گرفته و به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده بود. همچنین، منابع خبری از خودکشی ناموفق بنیامین کوهکن در زندان به دلیل شدت شکنجه‌ها خبر داده‌اند.

الیاس کوهکن و دوستانش به اتهاماتی مانند تیراندازی به سوی خودروهای گشت انتظامی متهم شده‌اند که این اتهامات تحت شکنجه و اجبار از آن‌ها گرفته شده است.

بازداشت و شکنجه این نوجوانان در حالی صورت گرفته که آن‌ها در زمان بازداشت تنها ۱۹ سال سن داشتند. بازداشت و شکنجه کودکان و نوجوانان نقض آشکار حقوق کودک و حقوق بشر است.

آزادی الیاس کوهکن با وجود تودیع قرار وثیقه، موقتی است و همچنان نگرانی‌ها درباره وضعیت دیگر بازداشت‌شدگان اعتراضات، از جمله برادران وی، بنیامین و ادریس کوهکن، وجود دارد.

بازداشت‌های گسترده و شکنجه‌های سیستماتیک در زندان‌ها، نشان‌دهنده سرکوب شدید اعتراضات در ایران و نقض گسترده حقوق بشر در این کشور است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید