افزایش محکومیت حمیدرضا غریبی، فعال مدنی، به ۴۹ ماه حبس

حمیدرضا غریبی

حمیدرضا غریبی، فعال مدنی ساکن ساوه، پس از تجمیع احکام صادره در دو پرونده، توسط دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به ۴۹ ماه و ۱۸ روز حبس محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حمیدرضا غریبی، شهروند ساکن ساوه، در پی رسیدگی به پرونده‌های متعدد و تجمیع احکام صادره، توسط شعبه هشتم دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به ۴۹ ماه و ۱۸ روز حبس محکوم شد.

بر اساس حکم صادره، آقای غریبی به اتهامات توهین به رهبری، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات محکوم شده است. این در حالی است که وی پیشتر در یکی از پرونده‌ها به اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئه شده بود اما در پی اعتراض دادستان، این حکم در دادگاه تجدیدنظر تغییر کرده است.

حمیدرضا غریبی در فروردین ماه سال جاری در پرونده نخست خود به شش ماه و یک روز حبس به اتهام توهین به رهبری محکوم شد. همچنین در مرداد ماه سال جاری در پرونده دیگری به اتهام اهانت به مقدسات به دو سال حبس محکوم شد که این حکم پس از تسلیم به رای به ۱۸ ماه کاهش یافت.

آقای غریبی در شهریور ماه سال گذشته بازداشت و پس از مدتی با تودیع وثیقه آزاد شد. وی در تاریخ یک تیر امسال مجددا بازداشت و به زندان ساوه منتقل شد.

افزایش محکومیت حمیدرضا غریبی نشان‌دهنده ادامه روند سرکوب فعالان مدنی و منتقدان در ایران است. محکومیت‌های طولانی مدت و سنگین برای اتهاماتی مانند توهین به مقامات و تبلیغ علیه نظام، نشان از محدودیت شدید آزادی بیان و عقیده در ایران دارد.

تغییر احکام صادره در دادگاه تجدیدنظر، به ویژه در مورد تبرئه اولیه و سپس محکومیت به اتهام تبلیغ علیه نظام، نشان‌دهنده عدم استقلال قوه قضائیه و اعمال فشار بر قضات برای صدور احکام سنگین علیه مخالفان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل