کشته شدن یک شهروند و بازداشت همراهش در پی تیراندازی نیروهای نظامی در نهبندان

امیراحمد سارانی

یک شهروند بلوچ به نام امیراحمد سارانی در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ در شهرستان نهبندان بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جان باخت و همراه وی نیز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در روز پنجشنبه ۲۹ ‌شهریور ماه ۱۴۰۳، یک شهروند بلوچ در شهرستان نهبندان هدف گلوله نیروهای نظامی قرار گرفت و جان خود را از دست داد. همچنین همراه وی نیز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای انتظامی شهرستان سربیشه، خودرویی را که دو شهروند بلوچ سوار آن بودند، در خارج از حوزه استحفاظی خود تعقیب و در نهایت در نزدیکی مسجد خمینی در شهرستان نهبندان به سمت آن تیراندازی کردند.

در این حادثه، “امیراحمد سارانی” 21 ساله بر اثر اصابت گلوله به ناحیه شکم و کلیه جان باخت و “حبیب سارانی” 32 ساله، راننده خودرو، نیز بازداشت شد.

یک بار دیگر نگرانی‌ها درباره استفاده بی‌رویه از زور توسط نیروهای نظامی در ایران را افزایش داده است. شلیک مستقیم به سمت یک شهروند بی‌گناه و در حال انجام کار، نقض آشکار حقوق بشر و حق حیات محسوب می‌شود.

شایان ذکر است که تاکنون هیچ توضیحی در مورد دلایل تعقیب و گریز این دو شهروند و یا اتهامات وارده به آنان از سوی نیروهای نظامی ارائه نشده است. همچنین، وضعیت حبیب سارانی که بازداشت شده نیز نامعلوم است.

این رویداد دردناک، جامعه را یک بار دیگر به یاد مساله مهم نقض حقوق بشر در ایران می‌اندازد و ضرورت پیگیری جدی اینگونه موارد و محاکمه عاملان آن را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل