اعتصاب غذای حمزه درویش در زندان لاکان رشت و تداوم نقض حقوق وی

حمزه درویش

حمزه درویش، زندانی سنی‌مذهب در زندان لاکان رشت، بیش از ۱۰ روز است که در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حمزه درویش، زندانی سنی‌مذهب، حدود ۱۰ روز پیش در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود، از جمله اعطای مرخصی، دست به اعتصاب غذا زده است. وی در حال حاضر در یکی از سلول‌های انفرادی زندان لاکان رشت نگهداری می‌شود.

آقای درویش پیش‌تر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ نیز اقدام به خودکشی کرده بود که این اقدام در اعتراض به صدور حکم ۱۴ سال حبس علیه وی صورت گرفته بود.

در تاریخ ۸ مردادماه سال گذشته، وی به اتهاماتی از جمله اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، مشارکت در تخریب، توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی، و احراق عمدی به نفی بلد محکوم شد.

شایان ذکر است که این اتهامات پس از درگیری‌ای در زندان لاکان رشت در مهرماه ۱۴۰۱ به وی تفهیم شد، در حالی که وی در آن زمان در سلول انفرادی بوده است.

حمزه درویش پیش از این نیز مدعی شده بود که در سال ۱۳۹۳ توسط یک گروه بنیادگرای مستقر در سوریه فریب خورده و به این کشور منتقل شده است. پس از مدتی اسارت، وی با دریافت امان‌نامه به ایران بازگشته و خود را تسلیم نیروهای امنیتی کرده است.

با وجود این ادعاها، آقای درویش پس از یک سال آزادی با وثیقه مجددا بازداشت و به ۱۵ سال حبس محکوم شد. از تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، وی در زندان لاکان رشت نگهداری می‌شود و بارها به سلول انفرادی منتقل شده است.

تداوم اعتصاب غذای حمزه درویش و شرایط نامناسب نگهداری وی در زندان، نگرانی‌ها در مورد نقض حقوق بشر در ایران را افزایش می‌دهد.

عدم رسیدگی به مطالبات زندانیان، محرومیت از حق درمان مناسب، و استفاده از سلول انفرادی به عنوان نوعی مجازات، از جمله مواردی است که نشان‌دهنده نقض حقوق اساسی زندانیان می‌باشد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید