اجرای حکم اعدام حمیدرضا حسن‌زهی ثانی؛ افزایش نگران‌کننده اعدام‌ها در ایران

حمیدرضا حسن‌زهی ثانی

حکم اعدام حمیدرضا حسن‌زهی ثانی، شهروند بلوچ ۶۰ ساله، در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ در زندان مرکزی بندرعباس به اجرا درآمد. این در حالی است که اعدام‌ها با اتهامات مرتبط با مواد مخدر در ایران به شدت افزایش یافته است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حمیدرضا حسن‌زهی ثانی که متاهل و دارای ۸ فرزند بوده است، در سال ۱۴۰۰ به اتهام مرتبط با مواد مخدر در شهرستان رودان بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

اجرای حکم اعدام این شهروند بلوچ در حالی صورت می‌گیرد که اعدام‌ها با اتهامات مرتبط با مواد مخدر در ایران به شدت افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ تعداد اعدام‌ها با این اتهام نسبت به سال گذشته ۸۴ درصد افزایش یافته است.

اعدام حمیدرضا حسن‌زهی ثانی، نگرانی‌ها در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، به ویژه در مناطق بلوچستان، را افزایش داده است.

استفاده گسترده از مجازات اعدام، به ویژه برای جرایم مرتبط با مواد مخدر، نقض آشکار حقوق بشر است. بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری، این مجازات را غیرانسانی و بی‌رحمانه می‌دانند.

محکومیت به اعدام بر اساس اعترافات اجباری و بدون رعایت استانداردهای دادرسی عادلانه، یکی از مشکلات جدی سیستم قضایی ایران است.

جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری بارها نسبت به افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها از دولت ایران خواسته‌اند تا به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر عمل کرده و به استفاده از مجازات اعدام پایان دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل