تایید حکم اعدام حاتم اوزدمیر؛ نگرانی از اجرای حکم بر یک شهروند کُرد تبعه ترکیه

حاتم اوزدمیر

حکم اعدام حاتم اوزدمیر، شهروند کُرد تبعه ترکیه و زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه، بار دیگر از سوی دیوان عالی کشور تایید شد. این تصمیم، نگرانی‌ها در مورد اجرای حکم اعدام بر این شهروند را افزایش داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حاتم اوزدمیر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان خوی به اتهامات بغی و عضویت در پ.ک.ک به اعدام و ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ به وی ابلاغ شد.

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام وی توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام محاربه مجددا صادر و در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به وی ابلاغ شد.

علی‌رغم نقض اولیه حکم اعدام توسط دیوان عالی کشور در بهمن ماه ۱۴۰۱، این حکم در نهایت در سال ۱۴۰۳ مجددا تایید شد.

حاتم اوزدمیر در تیر ماه ۱۳۹۸ پس از درگیری مسلحانه میان نیروهای حزب کارگران کردستان (PKK) و نیروهای قرارگاه حمزه سپاه پاسداران در مناطق مرزی چالدران بازداشت شد. وی پس از دو ماه بازجویی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

بازداشت و محکومیت حاتم اوزدمیر به اتهامات امنیتی و سیاسی در حالی صورت می‌گیرد که وی یک شهروند تبعه ترکیه است. این امر نگرانی‌ها در مورد رعایت حقوق شهروندی و بین‌المللی در این پرونده را افزایش داده است.

تایید نهایی حکم اعدام حاتم اوزدمیر، بار دیگر نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران به اجرای احکام اعدام علیه زندانیان سیاسی و عقیدتی ادامه می‌دهد.

جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری موظف هستند تا نسبت به این موارد نقض حقوق بشر واکنش نشان دهند و از دولت ایران بخواهند تا به تعهدات خود در زمینه رعایت حقوق بشر عمل کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید