بازداشت یک نوجوان ۱۶ ساله در ارومیه؛ نگرانی از سرکوب نوجوانان

امیرمحمد ایراندگانی

امیرمحمد ایراندگانی، نوجوان ۱۶ ساله اهل شهرستان خاش، در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ توسط نیروهای امنیتی در ارومیه بازداشت شد. این بازداشت جدید، نگرانی‌ها در مورد سرکوب نوجوانان در ایران را افزایش داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این نوجوان در منزل یکی از نزدیکان خود در ارومیه بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات در زاهدان منتقل شده است.

تاکنون هیچ اطلاعاتی در مورد دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه امیرمحمد ایراندگانی منتشر نشده است. این عدم شفافیت، نگرانی‌ها در مورد وضعیت این نوجوان را افزایش داده است.

بازداشت یک نوجوان ۱۶ ساله، نشان دهنده گسترش دامنه سرکوب‌ها در ایران است. در ماه‌های اخیر، شاهد افزایش موارد بازداشت نوجوانان و جوانان به دلایل مختلف سیاسی و اجتماعی بوده‌ایم.

بازداشت نوجوانان نقض آشکار حقوق کودک و حقوق بشر است. کودکان و نوجوانان باید از حمایت‌های ویژه برخوردار باشند و از هرگونه شکنجه، بدرفتاری و محرومیت از آزادی برخوردار نباشند.

فعالان حقوق بشر خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط امیرمحمد ایراندگانی و سایر نوجوانان بازداشتی شده‌اند. همچنین، آن‌ها از جامعه بین‌المللی می‌خواهند تا به وضعیت حقوق بشر در ایران، به ویژه وضعیت کودکان و نوجوانان، توجه جدی کنند.

این رویداد بار دیگر نشان می‌دهد که دولت ایران به جای ایجاد فضای امن برای کودکان و نوجوانان، به سرکوب و محدود کردن آزادی‌های آن‌ها ادامه می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل