بازداشت ادامه‌دار خانواده بختیاری؛ نگرانی از سرکوب دادخواهان

آرین شیرپیشه

آرین شیرپیشه، دایی پویا بختیاری از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، در روز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. این بازداشت جدید، نگرانی‌ها در مورد سرکوب خانواده‌های دادخواه در ایران را افزایش داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آرین شیرپیشه به همراه دیگر اعضای خانواده بختیاری از جمله پدر و مادر پویا بختیاری، در ماه‌های اخیر بارها مورد بازداشت و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

مونا بختیاری، خواهر پویا بختیاری، با اعلام خبر بازداشت دایی خود، از ضبط تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی او خبر داد و ابراز نگرانی کرد که تاکنون از وضعیت وی هیچ اطلاعی در دست نیست.

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این نیز مهرداد بختیاری، عموی پویا بختیاری، در تاریخ ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۳ بازداشت شده بود. این روند نشان می‌دهد که خانواده بختیاری به دلیل پیگیری حقوقی مرگ پویا بختیاری، تحت فشار شدید قرار دارند.

بازداشت‌های متعدد اعضای خانواده بختیاری، نقض آشکار حقوق بشر و آزادی بیان و تجمع است. این اقدامات نشان می‌دهد که دولت ایران به جای پاسخگویی به مطالبات خانواده‌های دادخواه، به سرکوب آن‌ها روی آورده است.

فعالان حقوق بشری معتقدند که این نوع بازداشت‌ها با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان خانواده‌های دادخواه و جلوگیری از پیگیری حقوقی موارد نقض حقوق بشر صورت می‌گیرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید