تایید حکم یک سال حبس برای مطهره گونه‌ای؛ ادامه سرکوب دانشجویان فعال

مطهره گونه‌ای

در ادامه روند سرکوب دانشجویان فعال و منتقد در ایران، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم یک سال حبس تعزیری برای مطهره گونه‌ای، دانشجوی تعلیقی دانشگاه علوم پزشکی تهران را تایید کرد. خانم گونه‌ای پیشتر در تیرماه ۱۴۰۳ توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به همین اتهام محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بر اساس حکم صادره، اتهام وارده به خانم گونه‌ای “فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع رسانه‌های ضد انقلاب” است.

مصادیق این اتهام، اعتراض به حکم اعدام توماج صالحی و اظهارنظر در مورد پرونده نیکا شاکرمی عنوان شده است. این اتهامات به وضوح نشان می‌دهد که آزادی بیان و حق اعتراض در ایران به شدت محدود شده است.

مطهره گونه‌ای در ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ بازداشت و پس از مدتی با تودیع وثیقه آزاد شد. وی پیشتر به همراه همسرش، مهدی هادی‌زاده، به منع موقت از تحصیل و انتقال به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل محکوم شده بودند. همچنین در شهریور ۱۴۰۳، از دانشگاه تهران اخراج و پرونده تحصیلی‌اش به دانشگاه اردبیل ارجاع شد.

این حکم تایید شده نشان می‌دهد که دستگاه قضایی ایران به جای رسیدگی به مطالبات دانشجویان و شنیدن صدای اعتراض آن‌ها، به سرکوب و زندانی کردن آن‌ها روی آورده است. این رویه در تضاد آشکار با اصول اولیه حقوق بشر، از جمله آزادی بیان، تجمع مسالمت‌آمیز و حق تحصیل است.

مطهره گونه‌ای، به عنوان یک دانشجو و فعال اجتماعی، تنها به دلیل بیان نظرات خود و مشارکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. این اقدامات نشان می‌دهد که دولت ایران از شنیدن صدای مخالفان خود هراس دارد و برای حفظ قدرت خود، به سرکوب هرگونه مخالفتی متوسل می‌شود.

سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی بارها نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران، به ویژه وضعیت دانشجویان، ابراز نگرانی کرده‌اند. این سازمان‌ها خواستار آزادی بی‌قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی در ایران، از جمله مطهره گونه‌ای، و توقف سرکوب دانشجویان و فعالان مدنی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل