کشته شدن نادر دهمرده بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی در سیستان و بلوچستان

نادر دهمرده

نادر دهمرده، یک شهروند بلوچ ۲۵ ساله و متاهل، روز شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ در روستای غلامعلی شهرستان هیرمند توسط نیروهای نظامی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و روز سه شنبه ۲۰ شهریور در بیمارستان زابل جان باخت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای دهمرده در حین آبیاری زمین‌های کشاورزی خود هدف تیراندازی مستقیم نیروهای مرزبانی قرار گرفته است.

این در حالی است که نیروهای نظامی از قبل وی را می‌شناختند و بدون هشدار قبلی اقدام به تیراندازی کرده‌اند.

منابع محلی اعلام کرده‌اند که نیروهای مرزبانی مدتی پیش نادر دهمرده را تهدید کرده بودند که در صورت عدم همکاری با آن‌ها، اجازه دسترسی به زمین‌های کشاورزی خود را نخواهد داشت.

متاسفانه موارد مشابه تیراندازی نیروهای نظامی به شهروندان بلوچ در سیستان و بلوچستان بسیار رایج است. این افراد اغلب در مناطق مرزی زندگی می‌کنند و به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

پیگیری‌های قضایی خانواده‌های قربانیان اینگونه حوادث معمولاً بی‌نتیجه می‌ماند و نیروهای نظامی به دلیل این اقدامات مجازات نمی‌شوند.

این رویداد بار دیگر نشان‌دهنده نقض گسترده حقوق بشر و عدم امنیت جانی شهروندان در سیستان و بلوچستان است. جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری باید نسبت به اینگونه موارد بی‌تفاوت نباشند و خواهان رسیدگی جدی به این پرونده‌ها باشند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید