تداوم بازداشت و بلاتکلیفی از مادری با نوزاد در بند و جدایی اجباری از فرزند دیگر در زندان اوین

بازداشت

نسیمه اسلام‌زهی، یک شهروند سنی مذهب، به همراه نوزاد چهار ماهه‌اش که در زندان اوین به دنیا آمده، نزدیک به یک سال است که در این زندان در شرایط بسیار سخت و نامناسب نگهداری می‌شود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این مادر جوان در شهریور ماه سال  ۱۴۰۲ به همراه همسر و فرزند بزرگ‌ترش بازداشت و به اتهام عضویت در گروه داعش متهم شده است.

نسیمه اسلام‌زهی پس از بازداشت، اوایل اردیبهشت ماه امسال در زندان اوین فرزند دوم خود را به دنیا آورد. این نوزاد به مدت ۴۰ روز در سلول انفرادی به همراه مادرش نگهداری شد و سپس به بند زنان منتقل شدند.

شرایط زندان برای نگهداری یک نوزاد بسیار نامناسب است. نبود نور کافی، هوای تازه و تغذیه مناسب، سلامت این نوزاد را به خطر انداخته است.

علاوه بر جدایی از همسر، نسیمه اسلام‌زهی از فرزند بزرگ‌تر خود نیز جدا شده است. این کودک به بهزیستی سپرده شده و مادر از وضعیت او بی‌خبر است.

تاکنون هیچ جلسه دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات نسیمه اسلام‌زهی و همسرش برگزار نشده است و این دو نفر در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

نگهداری یک مادر و نوزاد در زندان و جدایی اجباری یک کودک از مادرش، نقض آشکار حقوق کودک و حقوق مادر است.

این وضعیت نشان‌دهنده شرایط دشوار زندانیان سیاسی در ایران، به ویژه زنان و کودکان، است و جامعه بین‌المللی باید به این مسئله واکنش نشان دهد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید