سوء قصد به جان روحانی اهل سنت در محور بیرجند به اسدیه

مولوی عبدالاحد پارسا و همراهانش

در شامگاه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳، مولوی عبدالاحد پارسا، امام جمعه سابق طالقان، به همراه سه تن از همراهانش در محور بیرجند به اسدیه مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفتند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این حمله که در ۴۰ کیلومتری شهر اسدیه رخ داد، با هدف ترور این روحانی اهل سنت و همراهانش انجام شد.

طبق گزارش‌ها، افراد مسلح با چهار خودرو راه را بر خودروی حامل مولوی پارسا و همراهانش بستند و با استفاده از سلاح سرد و گرم به آن‌ها حمله کردند. آن‌ها همچنین لوازم شخصی و تلفن‌های همراه قربانیان را به سرقت بردند.

مولوی پارسا به همراه مولوی محمود خلیلی نیا، فرزند وی حافظ خلیل الله خلیلی نیا ۱۴ ساله و مولوی عبدالواحد خسروی در این حادثه مجروح شدند و توسط شهروندان به بیمارستان اسدیه منتقل شدند.

این حادثه در حالی رخ داد که نیروهای نظامی به طور معمول در این محور گشت‌زنی می‌کنند. با این حال، آن‌ها در زمان وقوع حمله در محل حضور نداشتند و تنها پس از ۴۵ دقیقه و با تماس‌های مکرر شهروندان به محل حادثه رسیدند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شهروندان اسدیه در مقابل بیمارستان تجمع کرده و خواستار دستگیری سریع عاملان این حادثه شده‌اند.

مولوی پارسا پیشتر نیز مورد تهدید قرار گرفته بود. فرجامی فر، فرماندار شهرستان درمیان، در جلسات خصوصی مولوی پارسا را تهدید به حذف کرده بود.

این حادثه نشان‌دهنده افزایش خشونت علیه اقلیت‌های مذهبی در ایران و به ویژه اهل سنت است.

سوء قصد به جان روحانیون و فعالان مدنی، نقض آشکار حقوق بشر و آزادی بیان است.

سازمان‌های حقوق بشری و جامعه بین‌المللی باید نسبت به این حادثه واکنش نشان دهند و خواستار تحقیقات بی‌طرفانه و مجازات عاملان این جنایت شوند.

خانواده‌های قربانیان و جامعه اهل سنت خواستار پیگیری جدی این پرونده و برخورد قاطع با عاملان آن هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید