بازداشت خودسرانه و ناپدید شدن اجباری یک شهروند بلوچ در کرمان

حیدر سابقی

یک شهروند بلوچ به نام حیدر سابقی توسط نیروهای امنیتی در کرمان بدون ارائه حکم قضایی و بدون هیچ توضیحی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در روز دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳، حیدر سابقی (سابکی)، یک شهروند ۳۷ ساله بلوچ و اهل زهکلوت، در استان کرمان، توسط نیروهای اطلاعات در خیابان الغدیر شهر کرمان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

طبق گزارش‌ها، آقای سابکی متاهل و دارای سه فرزند است. وی در زمان بازداشت برای خرید سیگار از منزل یکی از آشنایان خود خارج شده بود. نیروهای امنیتی بدون هیچ دلیل قانونی وی را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

سه روز پس از بازداشت، خودروی آقای سابقی در همان منطقه‌ای که بازداشت شده بود، پیدا شد. خانواده وی که از سرنوشت وی نگران هستند، به اداره اطلاعات مراجعه کرده‌اند اما تاکنون هیچ پاسخ روشنی دریافت نکرده‌اند.

این در حالی است که آقای سابقی حدود سه ماه پیش نیز توسط نیروهای امنیتی کرمان بازداشت شده بود و پس از سه روز با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

بازداشت خودسرانه، عدم ارائه حکم قضایی، انتقال به مکان نامعلوم و عدم دسترسی به وکیل از جمله نقض‌های آشکار حقوق بشری است که در این پرونده مشاهده می‌شود.

تا لحظه تنظیم این خبر، از علت دقیق بازداشت آقای سابقی و محل نگهداری وی هیچ اطلاعی در دسترس نیست. ناپدید شدن اجباری یکی از جدی‌ترین نقض‌های حقوق بشر است و جامعه جهانی باید نسبت به این مسئله واکنش نشان دهد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید