آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت ( ۹ تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۳)

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت ( ۹ تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۳)

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز ( ۹ تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۹ شهریور

ــ شیدا آقاحمیدی، دانشجوی دانشگاه تهران، به دلایلی چون «عدم رعایت حجاب اسلامی» و «اخلال و ایجاد وقفه برای برنامه‌های دانشگاهی» به حکم کمیته‌ی انضباطی این دانشگاه ۲ ترم از تحصیل محروم شد.

ــ محمد درویش نارویی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، با گذشت ۲۰ ماه از زمان بازداشت و به‌رغم برگزاری آخرین جلسه‌ی دادگاه هم‌چنان بلاتکلیف در زندان زاهدان به سر می‌برد.

ــ صابر خدامرادی، امام‌جماعت اهل شهرک قَوَخ سقز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه ویژه‌ی روحانیت به ۱۵ ماه حبس محکوم شد.

ــ طاهر نقوی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین، به‌رغم حال نامساعد جسمی بر اثر خون‌ریزی معده، از اعزام به مراکز درمانی برای رسیدگی تخصصی پزشکی محروم شده است.

ــ غلامحسین کلبی، زندانی سیاسی که بیست‌وچهارمین سال از حکم حبس ابد خود را در زندان شیبان اهواز سپری می‌کند، با وجود وخامت وضع جسمانی بر اثر ابتلا به بیماری‌های متعدد، از اعزام به بیمارستان برای رسیدگی تخصصی پزشکی محروم مانده است.

شنبه ۱۰ شهریور

ــ حسین شنبه‌زاده، مترجم و فعال شبکه‌های اجتماعی، به اتهام‌هایی چون «تبلیغ به نفع اسرائیل»، «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۲ سال حبس و جریمه‌ نقدی محکوم شد که ۵ سال آن قابل اجرا است.

ــ صحرا رضایی، دانشجوی افغانستانی دانشگاه علامه طباطبایی، پیرو رد دادخواست او در دیوان عدالت اداری درخصوص پرونده‌ی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، از دانشگاه اخراج شد.

ــ فرامرز آبیل، برادر اسماعیل آبیل (از جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در زاهدان) در دادگاه ویژه‌ی اطفال استان خراسان رضوی به ۶ ماه حبس محکوم شد.

ــ عباس لسانی، نویسنده و شاعر و فعال مدنی اهل اردبیل، توسط نیروهای امنیتی اردبیل بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

ــ امان جلالی‌نژاد، معلم بیرجندی که از نزدیک به پنج ماه پیش به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در پرونده‌ای مشترک با ۹ متهم دیگر بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز به سر می‌برد، به‌رغم وخامت وضعیت جسمانی هم‌چنان از دریافت رسیدگی مناسب پزشکی محروم است.

یکشنبه ۱۱ شهریور

ــ کیوان مهتدی، مترجم و فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران، پس از تحمل بیش از ۲ سال حبس تحت عنوان «عفو ۱۴۰۱» از زندان اوین آزاد شد.

ــ حمید بیدار، فعال دانشجویی پیشین، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و مکان نگه‌داری و اتهام‌های منتسب به او هنوز نامعلوم است.

ــ یاسمین حشدری، فعال حقوق زنان محبوس در زندان لاکان رشت، به مرخصی درمانی اعزام شد.

ــ رضا شهابی و حسن سعیدی، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد، تحت عنوان «عفو ۱۴۰۱» از زندان اوین آزاد شدند.

ــ شکیلا منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در پی سومین پرونده‌ای که در زندان برای او گشودند به اتهام تخریب اموال عمومی (شکستن شیشه‌‌ی میز دادسرا) و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» مجموعا به ۱۰ ضربه شلاق و ۷ سال و ۷ ماه حبس دیگر محکوم شد.

ــ مطلب احمدیان، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، با وجود مشکلات متعدد جسمانی هم‌چنان از مرخصی درمانی و اعزام به بیمارستان برای رسیدگی تخصصی پزشکی محروم مانده ‌است.

ــ حسن مردانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان بوکان، نیز به‌رغم مشکلات متعدد جسمانی از مرخصی درمانی برای رسیدگی تخصصی پزشکی در بیرون از زندان محروم است.

دوشنبه ۱۲ شهریور

ــ محدثه‌ سادات فاطمی، دانشجوی دانشگاه الزهرا، به دلیل رعایت‌نکردن حجاب اجباری در بیرون دانشگاه و مصاحبه با رسانه‌های داخلی در کمیته‌ی تجدیدنظر انضباطی دانشگاه الزهرا به ۳ ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

ــ راحله راحمی‌پور، که دوران حبس ۶ ساله‌ی خود به اتهام‌ «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» را در زندان اوین می‌گذراند، به‌رغم کهولت سن و وخامت وضع جسمی بر اثر تومور مغزی، به دلیل مخالفت دادستانی از ارسال پرونده‌ی پزشکی به پزشکی قانونی برای صدور حکم عدم تحمل حبس محروم شد.

ــ مسعود جامعی، شهروند اهوازی که بیش از یک سال است به اتهام‌هایی چون «عضویت در گروه‌های مخالف به قصد برهم زدن امنیت ملی» بلاتکلیف در زندان شیبان به سر می برد، با وجود ابتلا به سرطان معده و کبد از اعزام به مراکز درمانی برای رسیدگی پزشکی تخصصی محروم مانده است.

سه‌شنبه ۱۳ شهریور

ــ سرنوشت زارا اسماعیلی، خواننده‌ای که اجراهای خیابانی او بدون حجاب اجباری در فضای مجازی منتشر شد، با وجود گذشت ۴۰ روز از زمان بازداشت هم‌چنان در پرده‌ی ابهام است و اطلاع دقیقی از مکان نگه‌داری و اتهامات انتسابی به او در دست نیست.

ــ دو نوجوان از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به نام‌های سیاوش سلطانی (فرزند کبری شیخه) و رامیار ابوبکری (برادر زانیار ابوبکری) به دست نیروهای امنیتی مهاباد بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

ــ دو شهروند به نام‌های شیوا کاشانی‌نژاد و مژگان صمیمی به اتهام «فعالیت آموزشی و تبلیغ آیین بهائیت» در دادگاه انقلاب رشت هر یک به تحمل ۲ سال و یک روز حبس تعزیری، جریمه‌ی نقدی و دیگر مجازات‌های تکمیلی محکوم شدند.

چهارشنبه ۱۴ شهریور

ــ مهتا صدری، روزنامه‌نگار و مدیرمسئول پایگاه خبری گیلان صدر، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۶ میلیون تومان جریمه نقدی بدل از ۶ ماه حبس محکوم شد.

ــ علی آدینه‌زاده، پدر نوجوان جان‌باخته در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، که چهل‌وسه روز است در زندان قوچان به سر می‌برد با تمدید بیست‌روزه‌ی قرار بازداشت خود روبه‌رو شد.

ــ فرشاد اعتمادی‌فر، شهروند اهل روستای پیچاب در استان کهکیلویه و بویراحمد، که از ۱۴ ماه پیش به اتهام «اتصال به شبکه‌ی منافقان» بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز به سر می‌برد با وجود ابتلا به بیماری از اعزام به مراکز درمانی برای رسیدگی تخصصی پزشکی محروم است.

پنجشنبه ۱۵ شهریور

ــ سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار، که به دلیل بیماری در مرخصی به سر می‌برد با وجود تداوم بیماری برای تحمل ادامه‌ی حبس سه‌ساله‌ی خود به زندان احضار شد.

ــ محسن عمرانی، عضو هیئت مدیره‌ی کانون صنفی معلمان بوشهر، در دادگاه تجدید‌نظر این استان به ۶ ماه حبس محکوم شد.

ــ ایوب پرکار، زندانی سیاسی که شانزدهمین سال از حکم حبس بیست‌ساله‌ی خود را بدون یک روز مرخصی در زندان شیبان اهواز می‌گذراند، به‌رغم ابتلا به چند بیماری سخت از رسیدگی تخصصی پزشکی محروم است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید