محکومیت سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار، به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری؛ ادامه سرکوب آزادی بیان در ایران

سعیده شفیعی

«مرا روز جمعه شانزدهم شهریور برای سومین‌‌بار به زندان می‌‌برند. از ۱۲ اسفند سال قبل به دلیل بیماری، کیفر زندان‌ تعلیق شد؛ اما تصمیم جدید پزشکی قانونی و مقامات قضایی بازگشتم به زندان است؛ درحالی‌که بیماری‌ام اصلا بهتر نشده است. این هم از تولدی دیگر در نیمه‌ شهریور و آغاز ۴۲ سالگی‌.»

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سعیده شفیعی، نویسنده و روزنامه‌نگار، در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ برای اجرای حکم ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری به زندان اوین منتقل خواهد شد. این در حالی است که وی پیشتر به دلیل بیماری، اجرای حکم وی به تعویق افتاده بود.

بر اساس حکم صادره از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری در شهریور ماه ۱۴۰۲، سعیده شفیعی به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و به اتهام اجتماع و تبانی به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

حکم صادره علیه این روزنامه‌نگار شامل مجازات‌های تکمیلی از جمله دو سال منع عضویت در گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و دو سال منع خروج از کشور نیز می‌شود. این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شده و عفو عمومی سال ۱۴۰۱ شامل حال وی نشده است.

با وجود بیماری، سعیده شفیعی مجبور به تحمل حبس شده است. این در حالی است که وی پیشتر به دلیل بیماری از زندان آزاد شده بود. بازگشت وی به زندان نشان از بی‌توجهی مسئولین قضایی به وضعیت سلامتی زندانیان سیاسی و نقض حقوق اولیه آنان دارد.

محکومیت سعیده شفیعی به دلیل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و بیان آزادانه افکار، نمونه‌ای بارز از محدودیت‌های فزاینده بر آزادی بیان در ایران است. این اقدامات نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی با هرگونه مخالفت و انتقادی برخوردی قاطع دارند.

بازداشت و زندانی کردن روزنامه‌نگاران به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای، نقض آشکار حقوق بشر و آزادی‌های مدنی است. این اقدامات ناقض اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است که ایران نیز به آن ملحق شده است. جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری باید نسبت به اینگونه اقدامات واکنش نشان داده و خواستار آزادی بی‌قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی در ایران شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید