محکومیت روزنامه‌نگاری دیگر در ایران؛ مهتا صدری به جرم واکنش به درگذشت ابراهیم رئیسی

مهتا صدری

مهتا صدری، مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی گیلان‌صدر، به پرداخت جزای نقدی بدل از شش ماه حبس محکوم شد. این روزنامه‌نگار در تاریخ ۵ خردادماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای اطلاعات سپاه گیلان بازداشت و به زندان لاکان این شهر منتقل شده بود. وی پس از ۲۱ روز با تودیع وثیقه آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اتهامات وارده به مهتا صدری در پی واکنش وی به جانباختن ابراهیم رئیسی بوده است. وی به تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی متهم شد.

با وجود تبرئه از اتهام نشر اکاذیب، دادگاه مهتا صدری را به دلیل اتهام تبلیغ علیه نظام به پرداخت شش میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد.

این حکم در حالی صادر شده است که این روزنامه‌نگار در طول مدت بازداشت از دسترسی به وکیل محروم بوده و جلسه دادگاه وی نیز بدون حضور وکیلش برگزار شده است.

مهتا صدری در گفتگو با انصاف نیوز، بازداشت خود را حاصل کار رسانه‌ای و فضاسازی برخی ارگان‌ها و گروه‌های تندرو در استان گیلان دانسته است.

این حکم جدید یک بار دیگر نگرانی‌ها درباره محدودیت آزادی بیان و سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران را افزایش داده است.

محکومیت مهتا صدری به دلیل واکنش به یک رویداد خبری، نشان از برخوردهای قهری با منتقدان و محدودیت فضا برای بیان آزادانه نظرات در ایران دارد. این رویداد بار دیگر ضرورت توجه جامعه جهانی به وضعیت حقوق بشر در ایران را برجسته می‌کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید