اعزام موقت امیرسالار داودی، وکیل دادگستری، به مرخصی پس از تحمل بیش از دو سال حبس

امیرسالار داودی

امیرسالار داودی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، پس از تحمل بیش از دو سال حبس در زندان اوین، روز دوشنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۳، با تودیع وثیقه ۵ میلیارد تومانی به مرخصی کوتاه‌مدت (۳) روزه اعزام شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این وکیل دادگستری که از تیرماه ۱۴۰۱ به دلیل احضار به دادسرای اوین بازداشت و روانه زندان شده بود، ساعاتی پیش با پایان یافتن مرخصی قبلی خود و تودیع وثیقه جدید، مجدداً به مرخصی اعزام گردید.

امیرسالار داودی در آبان ماه ۱۳۹۷ به اتهامات واهی از جمله تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری بازداشت و در خرداد ماه ۱۳۹۸ به ۳۰ سال حبس تعزیری و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم سنگین علی‌رغم درخواست اعاده دادرسی و اعتراضات گسترده، در مراحل بعدی نیز تأیید گردید.

پس از رسیدگی مجدد به پرونده در دیوان عالی کشور، حکم اولیه با تخفیفاتی همراه شد و داودی به ۱۴ سال حبس محکوم گردید. این حکم نیز در نهایت توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تأیید شد.

داودی که وکالت بسیاری از پرونده‌های زندانیان سیاسی و مدنی را بر عهده داشته است، همواره هدف حملات و فشارهای دستگاه قضایی قرار داشته است. بازداشت و محکومیت وی به اتهامات واهی، نشان از برخورد انتقام‌جویانه با وکلای مدافع حقوق بشر در ایران دارد.

اعزام موقت داودی به مرخصی در حالی صورت می‌گیرد که وی همچنان تحت تعقیب دستگاه قضایی قرار دارد و محکومیت سنگینی را تحمل می‌کند.

بازداشت و محکومیت وکلای دادگستری در ایران به دلیل دفاع از حقوق موکلان خود، نقض آشکار اصل استقلال وکیل و تضییع حق دسترسی به عدالت است.

این رویداد بار دیگر نشان می‌دهد که دستگاه قضایی ایران به جای رسیدگی به پرونده‌های حقوقی، به سرکوب و زندانی کردن وکلای مدافع حقوق بشر می‌پردازد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید