محکومیت ۱۲ ساله حسین شنبه‌زاده، ویراستار و وبلاگ‌نویس، به اتهامات ساختگی

حسین شنبه‌زاده

حسین شنبه‌زاده، ویراستار و وبلاگ‌نویس، در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. پس از گذشت چند ماه، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی وی را به مجموعاً ۱۲ سال حبس محکوم کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امیر رئیسیان، وکیل آقای شنبه‌زاده، اعلام کرده است که موکلش به اتهامات ساختگی همچون “فعالیت تبلیغی به نفع اسرائیل”، “توهین به مقدسات”، “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” محکوم شده است.

لازم به ذکر است که خبرگزاری تسنیم و جلال آفاقی، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل، نیز ادعاهایی مبنی بر جاسوسی آقای شنبه‌زاده برای اسرائیل مطرح کرده‌اند. این اتهامات بدون ارائه هیچ مدرک مستدلی و با هدف تخریب چهره این فعال مدنی مطرح شده‌اند.

محکومیت سنگین آقای شنبه‌زاده نشان‌دهنده ادامه روند سرکوب و محدودیت آزادی بیان در ایران است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به جای رسیدگی به مشکلات واقعی جامعه، به سرکوب مخالفان و منتقدان می‌پردازد.

بازداشت و محکومیت آقای شنبه‌زاده به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و بیان آزادانه نظراتش، نقض آشکار حقوق بشر و آزادی بیان است.

استفاده از اتهامات امنیتی و جاسوسی برای سرکوب مخالفان سیاسی، روشی معمول در جمهوری اسلامی ایران است. این اتهامات اغلب بدون هیچ مدرک محکمی مطرح شده و صرفاً برای توجیه بازداشت و محکومیت افراد استفاده می‌شود.

جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری باید نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران و به ویژه وضعیت زندانیان سیاسی واکنش نشان داده و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط حسین شنبه‌زاده شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید