آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲ تا ۸ شهریور ۱۴۰۳)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲ تا ۸ شهریور ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۲ شهریور

ــ نادر پورخانی، نویسنده و فعال صنفی معلمان رودسر، با دریافت ابلاغیه برای رسیدگی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه کیفری این شهر احضار شد.

ــ خانواده‌هایی که در سالگرد اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ برای ادای احترام به عزیزان خود به گورستان خاوران رفته بودند بار دیگر با ممانعت نیروهای امنیتی روبه‌رو شدند.

ــ سلمان پورمریدی، قاضی و رئیس شعبه‌ی ۸۳ دادگاه حقوقی تهران، در پی انتشار مطالبی انتقادی درباره کاظم صدیقی (امام جمعه تهران) و مصاحبه با روزنامه‌نگاران درخصوص پرونده‌ی فساد مالی «چای دبش» به دادسرای انتظامی قضات احضار و بازجویی شد.

ــ فیروزه مجریان‌شرق، پرستار بیمارستان قائم مشهد، که در جریان اعتراضات سراسری پرستاران توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بازداشت شد در بخش مراقبت‌های ویژه در حالت کما به سر می‌برد.

ــ ایمان دستیار، شهروند ساکن یاسوج، به دلیل مشارکت در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به اتهام «نشر اکاذیب از طریق رایانه به قصد تشویش اذهان عمومی» به ۲ سال حبس تعزیری و ۱۸ ماه منع خروج از کشور محکوم شد؛ این حکم به مدت دو سال تعلیقی است.

شنبه ۳ شهریور

ــ پویا اسفندیاری، پرستار بیمارستان میلاد تهران، به دنبال اعتراضات سراسری پرستاران در ۳۰ مردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

ــ امین سخنور، شهروند تهرانی، از ۱۶ ماه پیش به اتهام «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» در زندان اوین به سر می‌برد و به‌رغم برگزاری جلسه دادگاه هنوز تعیین تکلیف نشده است.

ــ میلاد آزمون، سید محمدمهدی حسینی، نوید نجاران و مهدی ایمانی، چهار تن از متهمان پرونده‌ی موسوم به «بچه‌های اکباتان» که در پی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ دستگیر شدند به‌رغم گذشت یک‌سال از زمان بازداشت هم‌چنان بلاتکلیف در زندان قزل‌حصار کرج به سر می‌برند.

ــ الهام استادی، فعال مدنی اهل ایرانشهر، در پی انتشار متنی اعتراضی در اینستاگرام در خصوص تجاوز رئیس کلانتری چاه‌بهار به یک دختر بلوچ، در دادگاه انقلاب زاهدان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» به یک سال حبس تعزیری و مجازات تکمیلی محکوم شد.

ــ جاسم مقدم، شهروند اهوازی، که به اتهام‌های «همکاری با رسانه‌های معاند» و «توهین به رهبری» تفهیم اتهام شده بود با پرونده‌ی دیگری که او را متهم به «بغی» می‌کند مواجه شده و پس از ۶۷۵ روز حبس هم‌چنان در زندان شیبان اهواز بلاتکلیف است.

ــ حجت آل‌محمدی و محمد طهماسبی، دو شهروند اهل ایذه (با سابقه‌ی تحمل حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام»)، از ۱۴ روز پیش به دلایل نامعلوم در بازداشت به سر می‌برند. محمد طهماسبی در زندان شیبان اهواز محبوس است اما از مکان نگهداری حجت آل‌محمدی خبری در دست نیست.

ــ اله‌یار شه‌بخش، از مسئولان انتظامات مسجد مکی زاهدان، به اداره اطلاعات این شهر احضار و بازجویی شد.

یکشنبه ۴ شهریور

ــ بهراد علی‌کناری، خواننده رپ اعتراضی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس محکوم شده است به زندان قم منتقل شد.

ــ کیفرخواست پرونده‌ی فاطمه قلی‌پور گنجه‌لو، روزنامه‌نگار تبریزی، به اتهام «نشر اکاذیب» با صدور قرار جلب به دادگاه ارجاع شد.

ــ منیژه خشنود، شهروند ساکن بوکان، با وجود گذشت ۲۶ روز از زمان بازداشت هم‌چنان از برقراری تماس و ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل محروم مانده و اطلاع روشنی از محل نگهداری او به خانواده داده نشده است.

ــ وریشه مرادی، زندانی سیاسی متهم به «بغی» محبوس در زندان اوین، به حکم شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب پس از سه ماه محرومیت اجازه‌ی ملاقات و تماس با اعضای درجه‌ی یک خانواده را پیدا کرد؛ اما هم‌چنان از دسترسی به وکلای خود محروم است.

دوشنبه ۵ شهریور

ــ متین حسنی، از آسیب‌دیدگان چشمی آبان ۹۸، که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار» به ۳۱ ماه حبس محکوم شده است، برای تحمل حبس به زندان مرکزی بوکان منتقل شد.

ــ مهدی شکیبافر، وکیل دادگستری اهل ساوه، که به اتهام‌ «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به ۲۲ ماه و ۱۷ روز حبس محکوم شده است برای اجرای حکم به زندان منتقل شد.

سه‌شنبه ۶ شهریور

ــ حسین کوشکی‌نژاد، خواننده،که دوران محکومیت یک‌ساله‌ی خود به اتهام «تبلیغ علیه نظام» را در زندان اوین سپری می‌کند با وجود نیاز به رسیدگی پزشکی از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم است.

ــ رخشان بنی‌اعتماد (کارگردان) و باران کوثری (بازیگر) به دلیل پوشش اختیاری در یک نشست هنری با اعلام جرم دادستان تهران روبه‌رو شدند.

ــ یکتا میرزایی، دانشجوی دانشگاه تهران، به حکم کمیته‌ی انضباطی این دانشگاه به دلایلی چون «عدم رعایت حجاب» و «توهین به شعائر و مقدسات» به دو نیم‌سال محرومیت از تحصیل محکوم شده که یک نیم‌سال آن تعلیقی است.

ــ اسماعیل گرامی، فعال کارگری محبوس در زندان اوین، به دلیل شرکت در تجمع‌های بازنشستگان به اتهام «اجتماع و تبانی» و «اخلال در نظم عمومی» در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.

ــ مازیار سیدنژاد، فعال کارگری محبوس در زندان اوین، به دلیل نپوشیدن لباس زندان در زمان انتقال به بیمارستان از رسیدگی پزشکی محروم شد.

ــ بهزاد خدابنده‌لو، فعال مدنی آذربایجانی، به اتهام «نشر اکاذیب از طریق رایانه» در دادگاه کیفری میاندوآب به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

چهارشنبه ۷ شهریور

ــ اجلال قوامی، روزنامه‌نگار اهل سنندج، در پی حمله‌ی افرادی که او را وابسته به «کانال‌های ضدانقلاب» می‌خواندند بر اثر ضربات چاقو آسیب دید و تحت عمل جراحی اورژانسی قرار گرفت.

ــ ریحانه ابراهیم‌وندی، دانشجوی دانشگاه الزهرا، به حکم کمیته انضباطی به دلایلی چون «ایجاد بلوا و آشوب در صحن دانشگاه و نشر اکاذیب» به ۲ ترم محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شد.

ــ زهرا دادرس، فعال حقوق زنان، که دوران حبس شش‌ساله‌ی خود را در زندان لاکان رشت سپری می‌کند به مرخصی درمانی اعزام شد.

ــ ضیاء نبوی، فعال سیاسی، که دوران حبس یک‌ساله‌ی خود به دلیل اعتراض به مسمومیت دانش‌آموزان را در زندان اوین می‌گذراند، در پی نگارش یادداشتی در باره‌ی وجود ساس در بند ۸ زندان اوین به اتهام «نشر اکاذیب» محاکمه شد.

پنجشنبه ۸ شهریور

ــ محمود ممتازپور، استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دانشجویان حمایت کرده بود، به بهانه‌ی اتمام موعد قرارداد از ادامه تدریس در دانشگاه محروم شد.

ــ محمود صادقی، زندانی سیاسی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز، که به دلیل شرایط سخت انفرادی با بریدن رگ دست خود اقدام به خودکشی کرده بود، پس از مداوا به بند مجرمان خطرناک منتقل شد.

ــ عبدالباسط سیاهانی، زندانی عقیدتی محبوس در زندان زاهدان، به‌رغم وضعیت وخیم جسمانی از رسیدگی پزشکی تخصصی و اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم مانده است

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید