ناپدید شدن اجباری سه شهروند بلوچ در شیراز؛ ادامه بی خبری پس از گذشت شش ماه

ابوبکر شه بخش، یدالله شه بخش و فرحان شه بخش

سه شهروند بلوچ به نام‌های ابوبکر شه بخش، یدالله شه بخش و فرحان شه بخش از بهمن ماه ۱۴۰۲ در شیراز و بندرعباس توسط نیروهای نظامی بازداشت شده‌اند و تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت آنها در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این سه شهروند بلوچ اهل روستای شورو زاهدان هستند. فرهاد شه بخش در منزل خود در شیراز و ابوبکر و یدالله شه بخش در مسیر سیرجان به بندرعباس بدون ارائه حکم قضایی و تفهیم اتهام بازداشت شده‌اند.

با گذشت بیش از شش ماه از زمان بازداشت، خانواده‌های این افراد همچنان از سرنوشت عزیزان خود بی‌خبر هستند و تلاش‌های آن‌ها برای کسب اطلاعات در مورد محل نگهداری و وضعیت بازداشت‌شدگان بی‌نتیجه مانده است.

بازداشت خودسرانه و بدون ارائه دلایل قانونی، انتقال به مکان نامعلوم و عدم دسترسی به وکیل از جمله نقض‌های آشکار حقوق بشری است که این شهروندان بلوچ با آن مواجه شده‌اند.

ناپدید شدن اجباری این افراد و عدم اطلاع‌رسانی در مورد سرنوشت آن‌ها، علاوه بر ایجاد رنج و اضطراب برای خانواده‌ها، نشان‌دهنده سیاست سرکوب و ایجاد رعب و وحشت در میان جامعه بلوچ است.

این رویداد بار دیگر نگرانی‌ها در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، به ویژه در مناطق بلوچستان را افزایش داده است. جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری موظف هستند نسبت به این موارد بی‌عدالتی واکنش نشان داده و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط این شهروندان شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید