شکنجه گسترده بازداشت‌شدگان بلوچ در زاهدان؛ گزارش‌های تکان‌دهنده از تعرض و تهدید

بازداشت

طبق گزارشات دریافت شده، روز چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳، بازداشت‌شدگان بلوچ در اداره آگاهی زاهدان تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روانی قرار گرفته‌اند. این شکنجه‌ها شامل ضرب و شتم شدید، آویزان کردن، شلاق زدن و تهدید جنسی با (شیشه نوشابه، دسته جارو ) بوده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پرسنل اداره آگاهی، از جمله رئیس بازداشتگاه با فامیلی دلارامی، شخصاً در اعمال این شکنجه‌ها نقش داشته‌اند.

بازداشت‌شدگان همچنین از توهین‌های قومی و مذهبی و تهدید به تجاوز جنسی به عنوان بخشی از شکنجه‌های خود نام برده‌اند.

یکی از بازداشت‌شدگان آزاد شده که شاهد شکنجه یک شهروند بلوچ بوده است، از شکستگی پای این شهروند بر اثر ضرب و جرم شدید خبر داده است.

ماموران امنیتی تلاش کرده‌اند تا این شکستگی را ناشی از سقوط از پله‌ها جلوه دهند و بازداشتی را تهدید کرده‌اند که در صورت افشاگری، مورد تجاوز قرار خواهد گرفت.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که پس از وقایع خونین زاهدان در ۸ مهر ماه، گزارش‌های متعددی از شکنجه، تعرض و تهدید بازداشت‌شدگان بلوچ در بازداشتگاه‌های استان سیستان و بلوچستان به گوش می‌رسد.

شکنجه‌های سیستماتیک و گسترده علیه بازداشت‌شدگان بلوچ نگرانی جدی فعالان حقوق بشر و خانواده‌های این افراد را برانگیخته است. این اقدامات نقض آشکار حقوق بشر و کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

لازم به ذکر است که تاکنون هیچ مقام رسمی در خصوص این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده است. سکوت مقامات در برابر این جنایات می‌تواند به عنوان تایید ضمنی این اقدامات تلقی شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید