تداوم بازداشت و بلاتکلیفی از هفت فعال سیاسی در زندان اوین

وحید بنی عامریان، پویا قبادی، بابک علیپور، ابوالحسن منتظر،

هفت فعال سیاسی بیش از شش ماه است که بدون محاکمه و به صورت بلاتکلیف در زندان اوین زندانی هستند. از میان این افراد که در یک پرونده قضایی مشترک هستند، سیدمحمد تقوی، بیش از ۶۲ روز است که به دستور قاضی ایمان افشاری در سلول انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ این زندان نگهداری می شود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، وحید بنی عامریان، پویا قبادی، ابوالحسن منتظر، اکبر دانشفر، بابک علیپور، مجتبی تقوی و سیدمحمد تقوی نام این هفت فعال سیاسی هستند که از اوایل اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به اتهاماتی چون بغی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بازداشت شده‌اند.

سیدمحمد تقوی، ۵۷ ساله، از اوایل خرداد ماه ۱۴۰۳ به دستور قاضی ایمان افشاری در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود. سایر متهمان نیز در بند چهار زندان اوین در بازداشت هستند.

ابوالحسن منتظر، ۶۵ ساله، که به بیماری‌های مختلفی مبتلاست، به رغم نیاز به مراقبت‌های پزشکی تخصصی، تاکنون به مراکز درمانی اعزام نشده است.

این هفت فعال سیاسی تاکنون به صورت بلاتکلیف در زندان به سر می‌برند و علیرغم گذشت ماه‌ها از بازداشت، هنوز دادگاهی برای آنها تشکیل نشده است.

این بازداشت‌ها و شرایط نامناسب زندان برای این فعالان سیاسی، نگرانی‌های جدی را در مورد نقض حقوق بشر در ایران ایجاد کرده است.

لازم به ذکر است که تمام تاریخ‌های ذکر شده در این خبر بر اساس گزارش‌های منتشر شده در اردیبهشت و خرداد ماه ۱۴۰۲ است.

ابوالحسن منتظر، بابک علیپور، پویا قبادی، سیدمحمد تقوی، اکبر دانشفر و مجتبی تقوی، شش فعال سیاسی، در سال گذشته بازداشت شده‌اند.

ابوالحسن منتظر و بابک علیپور به ترتیب در دی ماه و پاییز سال ۱۴۰۲ بازداشت شدند.

پویا قبادی و سیدمحمد تقوی در اسفند ماه ۱۴۰۲ در چالدران بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شدند.

اکبر دانشفر و مجتبی تقوی نیز پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بودند.

شایان ذکر است که برخی از این فعالان پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته‌اند:

ابوالحسن منتظر از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ است که در سال ۱۳۹۷ بازداشت و به ۵ سال حبس محکوم شده بود. وی در سال ۱۳۹۹ جهت تحمل حبس به زندان منتقل و در سال ۱۴۰۲ آزاد شد.

بابک علیپور در سال ۱۳۹۷ به اتهام عضویت در گروه‌های مخالف نظام به ۵ سال حبس محکوم شد و پس از دو سال حبس به صورت مشروط آزاد شد. وی مجدد بازداشت و به دو سال حبس محکوم شد که در بهار سال گذشته آزاد شده بود.

پویا قبادی در سال ۱۳۹۷ به ۱۸ سال حبس و تبعید محکوم شد و در سال ۱۴۰۲ آزاد شد.

سید محمد تقوی نیز از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ است و پیشتر سابقه محکومیت و تحمل حبس را دارد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید