حکم ۶ ماه حبس برای کودک ۱۵ ساله بلوچ به جرم حضور بر مزار برادر

فرامرز براهویی و اسماعیل آبیل

دادگاه ویژه اطفال استان خراسان رضوی حکم ۶ ماه حبس برای “فرامرز براهویی (آبیل)”، نوجوان ۱۵ ساله بلوچ را صادر کرد. این حکم در تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۳ اعلام شد و فرامرز به کانون اصلاح و تربیت استان خراسان رضوی منتقل گردید.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فرامرز براهویی، متولد ۸ آذر ۱۳۸۸ و اهل زاهدان، برادر اسماعیل آبیل یکی از جان‌باختگان جمعه خونین زاهدان در ۸ مهر ۱۴۰۱ است.

وی در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ برای حضور بر مزار برادرش به زاهدان سفر کرده بود و در بازگشت در تاریخ ۵ شهریور در ایست و بازرسی کامه واقع در شهرستان تربت حیدریه بازداشت شد.

این در حالی است که فرامرز پیش از این نیز در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ به دلیل دلایل نامعلوم بازداشت و پس از ۶ روز با قرار وثیقه ۳۰ میلیونی آزاد شده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اتهامات دقیق مطرح شده علیه این کودک ۱۵ ساله بلوچ مشخص نشده است. با این حال، صرف حضور بر مزار برادر و ابراز همدردی با خانواده وی، نباید منجر به بازداشت و محکومیت یک نوجوان شود.

این حکم یک بار دیگر نگرانی‌ها در مورد نقض حقوق کودکان در ایران، به ویژه در مناطق بلوچ‌نشین، را افزایش داده است. بازداشت و محکومیت کودکان به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، اقدامی غیرانسانی و مغایر با اصول حقوق بین‌الملل است.

سازمان‌های حقوق بشری و جامعه مدنی جهانی باید به اینگونه موارد توجه کرده و از دولت ایران بخواهند تا به تعهدات خود در زمینه رعایت حقوق کودکان پایبند باشد. همچنین، آزادی فوری و بدون قید و شرط فرامرز براهویی و سایر کودکانی که به دلایل مشابه بازداشت شده‌اند، خواسته‌ای مشروع و انسانی است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید