گزارشی از بلاتکلیفی طولانی‌مدت چهار شهروند بازداشتی در پرونده شهرک اکباتان

میلاد آرمون، سید محمدمهدی حسینی، مهدی ایمانی و نوید نجاران

میلاد آرمون، سید محمد مهدی حسینی، مهدی ایمانی و نوید نجاران، چهار تن از شهروندان بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و مرتبط با پرونده موسوم به “شهرک اکباتان”، همچنان پس از گذشت بیش از یک سال در زندان قزلحصار کرج به سر می‌برند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پرونده این چهار شهروند که از ابتدا به صورت محرمانه در دادسرای امور جنایی ناحیه ۲۷ تهران در حال رسیدگی بوده، در اواخر فروردین ماه ۱۴۰۳ به دلیل وجود نقص و ایرادات به شعبه چهار بازپرسی همان دادسرا بازگردانده شد.

مقامات قضایی اعلام کرده‌اند که رفع ایرادات پرونده تا اواخر شهریور ماه پایان یافته و پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد. با این حال، تاکنون هیچ اطلاع دقیقی از زمان برگزاری دادگاه و نحوه رسیدگی به این پرونده منتشر نشده است.

این چهار شهروند در ابتدا به اتهاماتی سنگین از جمله “محاربه”، “مشارکت در قتل عمد” و “اخلال در نظم و آرامش عمومی” متهم شدند. این اتهامات که اغلب برای سرکوب مخالفان سیاسی به کار می‌رود، با مجازات‌های سنگینی از جمله اعدام همراه است.

پرونده این افراد در پی وقایع آبان ماه ۱۴۰۱ در شهرک اکباتان تهران تشکیل شد. در جریان این اعتراضات، یکی از نیروهای بسیج به نام “آرمان علی وردی” کشته شد و در پی آن، ده‌ها تن از جوانان ساکن شهرک اکباتان بازداشت شدند.

از میان بازداشت‌شدگان، برای ۱۴ نفر کیفرخواست صادر شد. در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که برای سه تن از متهمان این پرونده اتهام “محاربه” از طریق تمسک به سلاح سرد و اقدام علیه امنیت ملی” مطرح شده است.

در اواخر مهرماه ۱۴۰۲، پس از برگزاری چهار جلسه دادرسی، دادگاه پرونده را برای تحقیقات به دادسرا ارسال کرد و شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک تهران برای انجام تحقیقات تکمیلی به پرونده ورود کرد. بخش دیگری از پرونده نیز به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد.

از میان هشت متهم اصلی این پرونده، چهار نفر با تودیع وثیقه آزاد شدند، اما میلاد آرمون، سید محمد مهدی حسینی، مهدی ایمانی و نوید نجاران همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

وکیل مدافع این چهار شهروند، پیام درفشان، اعلام کرده است که موکلانش با اتهام “محاربه” روبرو هستند. این اتهام که اغلب برای سرکوب مخالفان سیاسی به کار می‌رود، با مجازات اعدام همراه است.

مشخصات فردی و تاریخ بازداشت هر یک از این چهار شهروند به شرح زیر است:

میلاد آرمون: متولد ۱۴ اسفندماه ۷۷، بازداشت در یازدهم آبان ماه ۱۴۰۱

سید محمدمهدی حسینی: متولد ۱۵ آذرماه ۷۷، بازداشت در پانزدهم آذر ماه ۱۴۰۱

مهدی ایمانی: متولد ۲۳ دی ماه ۷۳، بازداشت در بیست و چهارم آذر ماه ۱۴۰۱

نوید نجاران: متولد فروردین ماه ۷۱، تاریخ بازداشت نامشخص

پاراگراف یازدهم: بلاتکلیفی طولانی مدت این چهار شهروند در زندان و عدم دسترسی آنها به وکیل و امکانات دفاعی مناسب، نگرانی‌ها را در مورد نقض حقوق بشر در ایران افزایش داده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید