برگزاری دادگاه ضیا نبوی به اتهام افشای وجود ساس در زندان اوین

ضیا نبوی

ضیا نبوی، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی، به دلیل افشای وجود ساس در زندان اوین، در دادگاه محاکمه می‌شود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امیر رئیسیان، وکیل دادگستری ضیا نبوی، از برگزاری جلسه دادگاه به صورت ویدئو کنفرانس خبر داد.

بر اساس اعلام رئیسیان، درخواست وی برای برگزاری حضوری جلسه بعدی دادگاه پذیرفته شده و قاضی شخصاً از بند ۸ زندان اوین برای بررسی ادعای موکلش بازدید خواهد کرد.

ضیا نبوی، در پی انتشار یادداشتی در مورد شرایط نامناسب بهداشتی و وجود ساس در بند ۸ زندان اوین، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه به مدت یک هفته به سلول انفرادی منتقل شد.

لازم به ذکر است که پس از انتشار این یادداشت، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی وجود ساس در زندان اوین را رد کرد. با این حال، بیمارستان طالقانی با عدم پذیرش زندانیان دیالیزی این زندان، به طور غیرمستقیم وجود مشکل بهداشتی و آلودگی به ساس را تایید کرد.

اتهام اصلی وارد شده به ضیا نبوی، “نشر اکاذیب” است. این در حالی است که وی تنها به بیان شرایط موجود در زندان پرداخته و تلاش کرده است تا به وضعیت نامناسب بهداشتی در این مکان اعتراض کند.

ضیا نبوی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در نامه‌ای به جولان حشره ساس در بند هشتم زندان اوین پرداخته و از مشکلات و آزارهایی که این حشرات برای زندانیان ایجاد می‌کنند، نوشته بود.

آقای نبوی پیش از این نیز سابقه‌ی بازداشت و محکومیت به خاطر فعالیت‌های مدنی خود را دارد. او در مرداد ماه سال ۱۴۰۲، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید شد.

نبوی در فروردین ماه ۱۴۰۳، پس از مراجعه به شعبه اول اجرای احکام دادسرای اوین، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این اتفاق، بار دیگر نشان‌دهنده‌ی رویه‌ی سرکوبگرانه‌ی جمهوری اسلامی در قبال زندانیان سیاسی و نقض حقوق اولیه‌ی آنهاست.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید