صدور حکم ۱۵ سال حبس برای نوجوان بازداشتی در اعتراضات ۱۴۰۱ زاهدان

یاسین کبدانی

یاسین کبدانی، نوجوان ۱۹ ساله‌ای که در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ بازداشت شده بود، توسط دادگاه به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یاسین کبدانی که در کانون اصلاح و تربیت کودکان زندان مرکزی زاهدان نگهداری می‌شود، در پی اعتراض به حکم صادره، پرونده‌اش برای اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

یکی از نزدیکان یاسین به کمپین فعالین بلوچ خبر داد که این نوجوان به اتهامات مبهمی همچون «محاربه و افساد فی الارض» محکوم شده است، اتهاماتی که تاکنون هیچ مدرک مستدلی برای اثبات آن‌ها ارائه نشده است.

یاسین کبدانی در تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۴۰۱، در حالی که ۱۷ ساله بود، به همراه پدرش توسط نیروهای نظامی بازداشت شد. پس از ۲۴ ساعت، پدر وی آزاد شد، اما یاسین همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

در طول مدت بازداشت، یاسین کبدانی به مدت یک ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار داشته و خانواده‌اش نیز با ممانعت از آزادی او با تودیع وثیقه مواجه شده‌اند.

لازم به ذکر است که کفالت سیاسی یاسین کبدانی توسط آقای مایکل سوکار، نماینده پارلمان استرالیا، بر عهده گرفته شده است.

با توجه به اینکه یاسین کبدانی در زمان بازداشت کمتر از ۱۸ سال داشته است، صدور چنین حکمی سنگین و طولانی‌مدت با قوانین بین‌المللی در خصوص حقوق کودک در تضاد است.

همچنین، اتهامات مبهم و عدم ارائه مدارک کافی برای اثبات آن‌ها، نگرانی‌ها در مورد رعایت اصول دادرسی عادلانه را افزایش می‌دهد.

یاسین کبدانی از تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۴۰۱ تاکنون، به مدت ۶۰۱ روز معادل یک سال و هفت ماه و ۲۲ روز در بازداشت به سر می‌برد.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل