انتقال مجدد برکت سنجرانی به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام

برکت سنجرانی

برکت سنجرانی، شهروندی که به اتهام قتل به حکم اعدام محکوم شده است، در تاریخ سوم شهریور ماه ۱۴۰۳، بار دیگر به قرنطینه زندان مرکزی زاهدان جهت اجرای حکم منتقل شده است. این در حالی است که وی در فایل صوتی منتشر شده‌ای از زندان، به شدت بی گناهی خود را اعلام کرده و مدعی شده است که تحت فشار برای اعتراف قرار گرفته است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سنجرانی در این فایل صوتی بیان کرده است که خانواده مقتول از بی گناهی وی آگاه هستند و حتی پدر مقتول به او پیشنهاد داده بود که به دروغ اعتراف کند تا زودتر از زندان آزاد شود.

وی همچنین تاکید کرده است روز سه شنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۳، جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان زاهدان منتقل و روز بعد با مهلت ۱۰ روزه جهت گرفتن رضایت از اولیای دم به بند عمومی بازگردانده شده است.

انتقال مجدد سنجرانی به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام در حالی صورت می‌گیرد که وی هیچ فرصت کافی برای دفاع از خود و اثبات بی گناهی‌اش نداشته است. این اقدام، نگرانی جدی درباره احتمال اجرای حکم اعدام علیه یک فرد بی‌گناه را افزایش داده است.

اجرای حکم اعدام علیه افرادی که احتمال بی گناهی آن‌ها وجود دارد، نقض آشکار حقوق بشر و حق حیات است. همچنین، فشار بر متهم برای اعتراف و عدم فراهم کردن فرصت کافی برای دفاع از خود، نشان‌دهنده وجود اشکالات جدی در روند دادرسی و محاکمه در این پرونده است.

انتقال مکرر سنجرانی به سلول انفرادی و تهدید به اعدام، نوعی شکنجه روانی محسوب می‌شود که با هدف وادار کردن وی به پذیرش اتهام انجام شده است. این اقدامات، نشان‌دهنده بی‌توجهی به حقوق اساسی انسان و نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر است.

جامعه جهانی باید نسبت به خطر اجرای حکم اعدام علیه برکت سنجرانی واکنش نشان داده و از مقامات قضایی ایران بخواهد تا روند دادرسی را مجددا بررسی کرده و به ادعاهای وی مبنی بر بی گناهی به طور جدی رسیدگی کنند.

اجرای حکم اعدام علیه افرادی که احتمال بی گناهی آن‌ها وجود دارد، لکه ننگ بزرگی بر پرونده حقوق بشری ایران خواهد بود. جامعه مدنی و سازمان‌های حقوق بشری باید برای نجات جان برکت سنجرانی و سایر زندانیان محکوم به اعدام تلاش کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل