صدور قرار جلب به دادرسی برای فاطمه قلی‌پور، روزنامه‌نگار

فاطمه قلی‌پور گنجه‌لو

فاطمه قلی‌پور گنجه‌لو، روزنامه‌نگار حوزه اجتماعی “رکنا”، با صدور قرار جلب به دادرسی از سوی شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز مواجه شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پرونده خانم قلی‌پور با اتهام نشر اکاذیب در فضای مجازی تشکیل شده است.

این روزنامه‌نگار در تاریخ نوزدهم تیرماه ۱۴۰۲ توسط پلیس فتا احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

خانم قلی‌پور اعلام کرده است که دلیل تشکیل این پرونده، انتشار اخبار مربوط به مشکلات اجتماعی بوده و بازپرس پرونده علیرغم اعتقاد به بی‌گناهی وی، به دلیل فشارهای وارده مجبور به صدور قرار جلب به دادرسی شده است.

پاراگراف پنجم: صدور قرار جلب به دادرسی برای فاطمه قلی‌پور، بار دیگر نگرانی‌ها در مورد محدودیت آزادی بیان و فشار بر روزنامه‌نگاران در ایران را افزایش داده است.

                                        نقض و محکومیت آزادی روزنامه‌نگاران در ایران

آزادی بیان و مطبوعات یکی از حقوق اساسی هر شهروندی است که متاسفانه در ایران بارها و بارها مورد نقض قرار گرفته است. روزنامه‌نگاران در ایران به دلیل پوشش اخبار و رویدادهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، به طور مستمر با تهدید، بازداشت، احضار و محکومیت روبرو هستند.

اتهاماتی مانند نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و تشویش اذهان عمومی، ابزارهایی هستند که برای سرکوب روزنامه‌نگاران و محدود کردن آزادی بیان در ایران به کار می‌روند. بسیاری از روزنامه‌نگاران به دلیل فعالیت حرفه‌ای خود زندانی شده‌اند، شکنجه دیده‌اند و یا به تبعید محکوم شده‌اند.

این محدودیت‌ها نه تنها به حقوق روزنامه‌نگاران، بلکه به حق اطلاع‌رسانی دقیق و آزاد شهروندان نیز لطمه می‌زند و مانع از شکل‌گیری یک جامعه دموکراتیک و آگاه می‌شود. ادامه این روند، نه تنها به ضرر جامعه ایران است، بلکه وجهه بین‌المللی کشور را نیز خدشه‌دار می‌کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید