اعزام حسین کاشانی اصل به مرخصی پس از ۲۲ ماه حبس از زندان اردبیل

حسین کاشانی اصل

حسین کاشانی اصل، شهروند بلوچ از بازداشت‌شدگان اعتراضات زاهدان در تاریخ ۹ مهر ماه ۱۴۰۱، پس از ۶۹۱ روز حبس در زندان اردبیل، در تاریخ یکم شهریور ماه ۱۴۰۳ به مرخصی ۱۰ روزه اعزام شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای کاشانی اصل که به اتهامات «محاربه و افساد فی الارض» به ۱۰ سال حبس تبعید در زندان اردبیل و به اتهام «اغتشاش» به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ حکم وی صادر شده بود.

لازم به ذکر است که آقای کاشانی اصل از دوستان خدانور لجه‌ای بوده و تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفته است.

همچنین، کاترین اشتافلا، نماینده پارلمان آلمان، و کیث ولاهان و آرون ویولی، دو نماینده مجلس استرالیا، کفالت سیاسی وی را بر عهده گرفته بودند.

اعزام آقای کاشانی اصل به مرخصی پس از مدت طولانی حبس و تبعید، در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات زاهدان همچنان در زندان به سر می‌برند و از سرنوشت برخی دیگر نیز اطلاعی در دست نیست.

                    اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ در ایران

اعتراضات سال ۱۴۰۱ که از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، یکی از گسترده‌ترین و طولانی‌ترین اعتراضات در تاریخ جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

این اعتراضات که در ابتدا با شعار زن، زندگی، آزادی شکل گرفت، به سرعت به اعتراضی علیه کل نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد.

این اعتراضات با واکنش شدید نیروهای امنیتی و انتظامی روبرو شد و به کشته و زخمی شدن هزاران نفر منجر شد. همچنین تعداد زیادی از معترضان بازداشت و زندانی شدند.

اعتراضات سال ۱۴۰۱ به دلیل گستردگی و خشونت همراه آن، توجه جهانی را به خود جلب کرد و موجی از محکومیت‌ها علیه جمهوری اسلامی را در پی داشت.

در این اعتراضات، اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان، زنان، کارگران و اقلیت‌های مذهبی شرکت داشتند. شعارهای اعتراضی نیز بسیار متنوع بود و از مطالبات سیاسی تا اجتماعی را در بر می‌گرفت.

این اعتراضات نشان داد که نارضایتی عمومی از وضعیت موجود در ایران بسیار گسترده است و نظام جمهوری اسلامی با چالش‌های جدی روبرو شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید