تداوم بازداشت و بلاتکلیفی رضا عرب پور در زندان شیبان اهواز

رضا عرب پور

رضا عرب پور، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، از آبان ماه ۱۴۰۱ تاکنون به مدت بیش از ۱۹ ماه در زندان شیبان اهواز به صورت بلاتکلیف نگهداری می‌شود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، با وجود برگزاری جلسه دادگاه آقای عرب پور در اوایل تیرماه در شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز، تاکنون حکمی برای وی صادر نشده است.

حسین علی حاتمی، وکیل مدافع این متهم سیاسی، اعلام کرده است که آقای عرب پور به همراه چند تن دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات در یک پرونده مشترک با اتهاماتی همچون “محاربه، افساد فی الارض و تشکیل گروه باغی” مورد پیگرد قرار گرفته‌اند.

در این پرونده، چند تن از متهمان با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند؛ اما رضا عرب پور همچنان در زندان به سر می‌برد.

بازداشت و نگهداری طولانی‌مدت افراد بدون صدور حکم قطعی و همچنین اتهاماتی نظیر “محاربه” و “افساد فی الارض” که اغلب در پرونده‌های سیاسی استفاده می‌شود، نگرانی‌های جدی در خصوص رعایت حقوق بشر در ایران را برانگیخته است.

جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط رضا عرب پور و سایر زندانیان سیاسی و همچنین رسیدگی عادلانه به پرونده‌های آن‌ها هستند.

لازم به ذکر است که بازداشت خودسرانه و طولانی‌مدت، عدم دسترسی به وکیل و خانواده، و همچنین اتهامات مبهم و سنگین از جمله مواردی هستند که در قوانین بین‌المللی حقوق بشر به عنوان نقض جدی حقوق بشر محسوب می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید