اعدام سه زندانی در زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد)

زندان مرکزی شیراز (عادل آباد)

روز شنبه، ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام سه زندانی به نام‌های یوسف کاظم‌زاده، علی سلیمی و حیدر عرب در زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد) به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یوسف کاظم‌زاده و علی سلیمی با اتهامات مرتبط با مواد مخدر و حیدر عرب با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند.

این سه زندانی به همراه یک زندانی دیگر به نام مرتضی اردکانی، که با اتهام قتل عمد روبرو بود، از تاریخ ۲۴ مرداد ماه به سلول انفرادی منتقل شده بودند. اما مرتضی اردکانی با اخذ مهلت دو ماهه از شکات پرونده از اعدام نجات یافت.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: علی سلیمی به دلیل حمل بیش از ۱۰۰ کیلوگرم هروئین و یوسف کاظم‌زاده به دلیل اتهامات مرتبط با مواد مخدر به مدت ۲ و ۴ سال زندانی بودند و در نهایت به اعدام محکوم شدند. حیدر عرب نیز به دلیل قتل عمدی در یک نزاع خیابانی به مدت سه سال زندانی بود و حکم قصاص برای وی صادر شده بود.

لازم به ذکر است که تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچ منبع رسمی داخلی خبری در مورد اعدام این سه زندانی منتشر نکرده است.

افزایش چشمگیر اعدام زندانیان با اتهامات مرتبط با مواد مخدر در سال‌های اخیر، نگرانی‌های جدی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران ایجاد کرده است. بر اساس آمار ارائه شده، تعداد اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۸۴ درصد افزایش یافته است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید