بازداشت اجباری مهرزاد شیرانزهی پس از فراخوان برای تامین

مهرزاد شیرانزهی

مهرزاد شیرانزهی، ۳۲ ساله، اهل زابل، در روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۳،  پس از بازگشت به کشور به دنبال فراخوان اداره اطلاعات زابل برای ارائه توضیحات، در اقدامی غیرمنتظره توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای شیرانزهی که به دلیل کمک به خروج یکی از بستگانش از کشور تحت تعقیب بوده، پس از حدود دو سال با وعده تامین (امان نامه) به ایران بازگشت. با این حال، به محض ورود به کشور و در حالی که در مراحل دریافت تامین بود، در منزل خواهرش در زهک بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

منابع آگاه اعلام کرده‌اند که آقای شیرانزهی صرفا به دلیل کمک به فردی که به گفته خودش دچار مشکل امنیتی شده بود، از کشور خارج شده و هیچ اطلاعی از اقدامات تروریستی نداشته است.

با توجه به اظهارات منابع، آقای شیرانزهی با اطمینان از اینکه مشکلی ندارد و تنها برای ارائه توضیحات به اداره اطلاعات فراخوانده شده، به ایران بازگشته است. اما به جای برخورد قانونی و رسیدگی عادلانه، با خشونت بازداشت شده است.

در حالی که آقای شیرانزهی در تلاش برای حل مشکل خود و بازگشت به زندگی عادی بوده، با اتهامات سنگینی روبرو شده است. این در حالی است که پیشتر نیز پنج شهروند بلوچ دیگر به اتهام دست داشتن در ترور همان روحانی بازداشت شده بودند.

بازداشت اجباری مهرزاد شیرانزهی و اتهامات وارده به وی، نگرانی‌های جدی در مورد رعایت حقوق بشر و روند دادرسی عادلانه در این پرونده ایجاد کرده است. فعالان حقوق بشر خواستار آزادی بی‌قید و شرط وی و رسیدگی شفاف و عادلانه به پرونده‌اش هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل